لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

زنان کفن‌پوش؛ مستندی درباره سنگسار در ایران


فیلم ماجرای فعالیت‌های یک گروه حامی حقوق بشر در ایران به رهبری شادی صدر، حقوقدان، است که می‌کوشند از اجرای سنگسار در ایران جلوگیری کنند.
فیلم ماجرای فعالیت‌های یک گروه حامی حقوق بشر در ایران به رهبری شادی صدر، حقوقدان، است که می‌کوشند از اجرای سنگسار در ایران جلوگیری کنند.
فیلم مستند زنان کفن‌پوش درباره سنگسار در ایران، با همکاری انستیتوی ساندنس یک مؤسسه فرهنگی وابسته به جشنواره سینمایی به همین نام در موزه «همر» شهر لس آنجلس به نمایش درآمد و پس از آن تماشاگران فرصتی یافتند تا با فرید حائری‌نژاد یکی از دو کارگردان حاضر در جلسه فیلم آشنا شده و سؤالات خود را در باره این فیلم مطرح کنند.

مؤسسه ساندنس هر سال چندین بار به نمایش و حمایت از آثار فیلمسازان منتخبی می‌پردازد که در حال حاضر مراحل نهایی اتمام فیلم خود را می‌گذرانند.

فیلم مستند زنان کفن‌پوش ساخته فرید حائری‌نژاد و محمدرضا کاظمی، دو فیلمساز ایرانی، یکی از این فیلم هاست که به خاطر ارزش‌های حقوق بشری که در آن گنجانده شده توسط این مؤسسه فرهنگی و با همکاری و حمایت جشنواره سینمایی ساندنس به عنوان «اثری تصاعدی» یا در حال اتمام برای اظهار نظر تماشاگران در موزه همر شهر لس آنجلس به نمایش گذاشته شد.

فیلم ماجرای فعالیت‌های یک گروه حامی حقوق بشر در داخل ایران به رهبری شادی صدر، حقوقدان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است که می‌کوشند با تغییر قوانین جاری در جمهوری اسلامی از اجرای سنگسار و اعدام در ایران جلوگیری کنند.

کریستین هیلی، هماهنگ‌کننده این برنامه، با اشاره حمایت انستیتوی ساندنس از فیلمسازانی که در گوشه و کنار جهان به ساختن فیلم‌هایی درباره بی‌عدالتی‌های اجتماعی اشتغال دارند، دلیل انتخاب فیلم زنان کفن‌پوش فیلمی درباره مجازات سنگسار را رساندن صداهای داخل ایران به گوش جهانیان می‌داند.

وی به رادیو فردا می‌گوید: «برای ما حمایت از این فیلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که اینجا دو فیلمساز ایرانی هستند که مسائل و مشکلات خاص این کشور را در زمینه بی‌عدالتی‌های اجتماعی مطرح می‌کنند. ما در گذشته فیلم‌های دیگری از وضعیت حقوق بشر در ایران به نمایش گذاشته‌ایم اما این فیلم بخصوص برای ما از این جهت اهمیت دارد که ما می‌توانیم صدایی را از داخل ایران به خارج و به گوش جهانیان برسانیم.»

فرید حائری‌نژاد فیلمساز و یکی از دو کارگردان و تدوین‌کننده فیلم زنان کفن‌پوش که در حال حاضر ساکن تورنتو است پس از نمایش فیلم در یک جلسه پرسش و پاسخ با تماشاگران حضور یافت.

او درمورد استقبال تماشاگران از موضوع فیلم به رادیو فردا گفت: « از این استقبال خوشحالم اما متأسفم که آقای محمدرضا کاظمی کارگردان دیگر فیلم که نقش عمده‌ای در ساختن این فیلم داشته است در اینجا حضور ندارد. با این حال نکته مهم این است که مسئله مهمی که در فیلم مطرح شده به نمایش درآمد. در واقع بدترین چیز برای یک فیلمساز این است که فیلم تمام نشده خود را به نمایش بگذارد.»

مؤسسه فرهنگی ساندنس در تمام مراحل پایانی و پخش و اکران فیلم مستند زنان کفن‌پوش به سازندگان این فیلم یاری لازم را خواهد رساند.
XS
SM
MD
LG