لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

برزیل با حذف شیلی راهی پیکار با هلند شد


برزیل در مسابقه یک‌هشتم پایانی جام جهانی آفریقای جنوبی با نمایشی قدرتمندانه سه بر صفر شیلی را مغلوب کرد تا با صلابتی بیش از مسابقه‌های گروهی، گامی دیگر به رکورد ششمین قهرمانی نزدیک شود.

دو گل پیاپی در دقیقه‌های ۳۵ و ۳۸ به ترتیب با پرش و ضربه سر تماشایی خوان، مدافع پیشتاخته در پی ضربه کرنر مایکون از راست؛ حرکت بی‌مهار لوئیس فابیانو تا قلب دروازه شیلی و سرانجام در دقیقه ۵۹ با گل روبینیو حریف آشنایش را در یک مسابقه یک طرفه خاموش کرد و مقتدرانه به مرحله یکچهارم پایانی و نبرد با هلند در ژوهانسبورگ رسید.

برنده مسابقه برزیل-هلند در نیمه پایانی با برنده مسابقه اروگوئه- غنا روبه‌رو می‌شود. بر پای پیشینه تیم‌ها مسابقه نیمه پایانی مسابقه‌ای آسان‌تر برای برزیل و یا هلند به نظر می‌رسد!

تدبیرهای دونگا باعث شد تا تیم برزیل با بهره‌گیری از برتری تکنیکی و قدرت بدنی بازیکنانش از همان ابتدا به شیلی فرصت ندهد به مانند مسابقه‌های گروهی حریفی قدر برای تیم برتر آمریکای لاتین باشد. در عمل برزیل در طول ۹۰ دقیقه هیچگاه اجازه نداد شیلی نمایی از مسابقه با اسپانیا و یا سوییس را ارائه دهد.

مردان دفاعی برزیل ضمن حضورهای گاه و بیگاه در مقابل دروازه کلودیو براوو، در کار دفاعی نیز منضبط و چشم باز بودند و در خط میانی و حمله حرکت‌های بدون توپ و ارسال پاس‌های به موقع به بازیکن و فضای مناسب حرف نخست را می‌زد. تا کنون این حساب شده‌ترین و پرثمرترین نمایش برزیل در صحنه این جام جهانی بوده است.

مقاومت جانانه شیلی با بازیکنانی باهوش و تاکتیک‌پذیر، در ۱۰ دقیقه آخر نیمه نخست درهم شکست. گل نخست در پی یک ضربه کرنر و با پرش تماشایی و ضربه سر خوآن پیش تاخته به ثمر رسید.

لوئیس فابیانو هنر حرکت پا به توپ تا گشودن دروازه حریف شیلیایی را نشان داد و گل هنرمندانه روبینیو پایان رویای شیلی برای انتقام از برزیل پس از شکست در پیکارهای اصلی جام جهانی از ۱۹۶۲ تا کنون بود.

در برتری و دو گل برزیل نقش کاکا به عنوان یک بازی‌ساز در پشت سر مهاجمان چشمگیر می‌نمود.

برزیل در نیمه پایانی جام ۱۹۶۲ شیلی و یک هشتم پایانی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، شیلی را شکست داده و در مسابقه‌های رفت و برگشت انتخابی این جام جهانی نیز بر تیم «لا روخا» پیروز شده بود. اما داشتن سه بازیکن محروم از بازی با اسپانیا در کاهش کارآیی تیم مارسلو بیلسا کاملا به چشم آمد.
XS
SM
MD
LG