لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

پیروزی دو بر صفر هلند بر دانمارک


تیم ملی فوتبال هلند رقابت‌های گروه پنجم جام جهانی را با پیروزی دو بر صفر بر رقیب اصلی‌اش دانمارک آغاز کرد و پیش از بازی بعدی بین کامرون و ژاپن صدرنشین گروه شد.

گل‌های هلند هر دو در نیمه دوم و اولی به یاری بازیکنان دانمارکی به ثمر رسید.

گل اتفاقی هلند

نخستین دقیقه نیمه دوم با گل برتری هلند همراه بود. در پی یک پاس عمقی به داخل محوطه جریمه روبین فان پرسی دروازه بان دانمارک را راحت نگذاشت و در حالی که توپ را از مهار توماس سورنسن خارج کرد، پا به توپ از جناح راست محوطه جریمه خارج شد و توپ را سانتر کرد. سیمون پولسن به قصد دفع خطر با ضربه سر توپ را به یار خودی کوبید و شاهد چرخش آن به گوشه دروازه خودی بود.

گل دوم در دقیقه ۸۵ با هنر حرکت سریع و پا به توپ الیرو الیا، بازیکن تازه نفس پایه گذاشته شد و پیگیری و حرکت کارساز درک کایت آن را به نتیجه دو بر صفر بدل کرد.

در ورزشگاه ساکرسیتی ژوهانسبورگ، نارنجی‌پوشان هلند به داوری استفان لانوی از فرانسه، لحظه‌های اول بازی را با حضور در نیمه زمین دانمارکی‌ها همراه با یک بازی بی‌هیجان و کم‌اثر دنبال کردند.

اما با مانورهای فان پرسی و حرکت‌های تاکتیکی او در خط حمله و با مانورهای خستگی‌ناپذیر اشنایدر از پشت مهاجمان، همراه با حضور کایت و فان در فارت، هلند حضور سنگین‌تری یافت و در کنار لحظه‌های کم و بیش خطرناک از سوی کایت و فاندرفارت و یک بار خالد بولاهروز پیش تاخته، دانمارک بازتاب نشان داد و پولسن و توماس خالنبرگ، مهاجمان دانمارک حتی تا آستانه گلزنی هم پیش رفتند.

اما به دور از هیجان همیشگی دیدار این دو تیم اروپای شمالی، ۴۵ دقیقه نخست بدون گل پایان یافت.

نیمه دوم با گل ناگهانی هلند بازی حالتی سریع‌تر پیدا کرد و تعویض‌های مربی دانمارکی و سپس هلندی نتیجه‌اش به سود هلند بود. فان ماروایک با بیرون کشیدن مهاجمان خسته‌اش عملاً روح تازه‌ای در تیم دمید و الیرو الیا خود را به جمع ستارگان تحمیل کرد تا برتر از رایان بابل نشان دهد.

هلند، که از مدعیان مقام قهرمانی این جام به شمار می‌رود، پیش از این دو بار پیاپی در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ تا یک قدمی قهرمانی جام جهانی پیش رفته و هر دو بار با همه سزاواری مسابقه پایانی را به دو میزبان قدرتمند باخته است: آلمان و آرژانتین.

نارنجی‌پوشان یک بار هم با فتح قهرمانی اروپا در ۱۹۸۸ و ستارگانی چون رود خولیت، مارکو فان باستن، فرانک رایکارد و رونالد کومان پر امید به جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا رفتند و با افتی ناگهانی در نخستین مرحله حذفی از جام بیرون رفتند.

دو سال پیش درخشش اولیه تیم پرستاره هلند و پیروزهای قاطع بر فینالیست‌های جام جهانی ۲۰۰۶، ادعای قهرمانی دیگری را در اروپا باعث شد. اما غروب ناگهانی توسط مردان خوس هیدینک هلندی (روسیه) رویایی قهرمانی را پایانی زودهنگام داد.

با پیروزی با ارزش بر دانمارک نمی‌توان مسیر حرکت هلند را از هم اکنون هموار دید، هرچند ستارگانی چون آرین روبن، روبن فان پرسی، وسلی اسنایدر، رافائل فاندرفارت، دیرک کایت، ابراهیم آفلای، کلاس یان هونته‌لار، رایان بابل و ... ارزش این تیم را تا حد ادعای قهرمانی جام ۲۰۱۰ بالا می‌برند.

تیم ملقب به «اورانیه» برای نخستین بار نیست که یکی از امیدهای قهرمانی یک جام معتبر نشان می‌دهد، به ویژه این که مردان برت ماروایک پس از شکست ذخیره‌ها از استرالیا طی یک بازی دوستانه در سپتامبر ۲۰۰۸، تا کنون شکست نداشته و هر حریفی را برده‌اند.

هلند بدون حتی یک شکست در ۱۹ مسابقه پای به جنوبی‌ترین کشور قاره سیاه گذاشت و این توالی را به ۲۰ مسابقه رساند تا رکورد ۱۷ بازی بی‌شکست شکستی در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ را بشکند و پیش برود.

اما سؤال این بار این است که آیا تیمی در کلاس اول جهانی، در اثر غرور بیش از حد و یا کشمکش‌های داخل تیمی بار دیگر ناکام نخواهد شد؟

برت فان ماروایک در مورد تیمش گفت: «ما نوعی غرور خاص داریم که یکی از نقاط قدرت ماست. اما ما نباید اجازه دهیم این غرور بیش از حد شود، وگرنه می‌تواند یک مانع بر سر راه ما باشد و ما از آن غافل شویم. وقتی غرور باعث شود شما حریف را دست کم بگیرید، به طور حتم ضربه آن متوجه خود شما خواهد شد. من از روز نخست کارم همه تلاشم در انتقال این واقعیت به بازیکنان بوده است.»

نگرانی بزرگ تیم ملی هلند مصدومیت آرین روبن است که پزشک معجزه‌گر هلندی او را برای جام جهانی مهیا ساخته است. روبن بر روی نیمکت دخیره‌های بازی با دانمارک هم حضور داشت، اما مورتن اولسن، مربی تیم ملی دانمارک گفته بود که بازگشت روبن یک بلوف است و هلند یک بخت قهرمانی در افریقای جنوبی نیست.

اولسن با قبول ستارگان پرشمار تیم هلند در خط حمله، پاشنه آشیل تیم نارنجی را در کار دفاعی می‌دانست. اما مهاجمان دانمارکی به مانند قهرمانی ۱۹۹۲ نبود که راهی به دروازه هلند پیدا کنند. اگر در هلند مهره بزرگ بایرن مونیخ، آرین روبن مصدوم و بر روی نیمکت ذخیره‌ها بود، فان ماروایک نامداری از تیم رئال مادرید را داشت تا فان درفارت را جایگزین او کند و حتی از ابراهیم آفلای جوان مهره‌ای مطمئن نشان دهد.

زیباترین صحنه مسابقه را فان درفارت در دقیقه ۵۵ آفرید که پاس زیبای فان پرسی را با بیرون پا به گوشه بالای دروازه فرستاد و پرواز بلند و مهار توپ توسط دروازه‌بان دانمارک آن را کامل کرد.

فان درفارت در دقیقه ۶۷ جایش را به الیرو الیا جوان و پدیده تازه جناح چپ خط حمله تیم ملی هلند داد. الیا در همان بدو ورود با فراری از جناح چپ، تماشاگران پر تعداد هلندی را به وجد آورد.

اما مربی دانمارکی هم نیکلاس بنتنر مهاجم کلیدی‌اش آسیب دیده بود و توماس سورنسن در درون دروازه از ناحیه آرنج و سیمون کیائر از ناحیه زانو و پاتریک متیلیخا از ناحیه ران را در خط دفاع مصدوم داشت.

در بزرگترین نبرد جام جهانی ۲۰۱۰ تا روز دوشنبه، «دانی یل آگر» از دانمارک و روبین فان پرسی از تیم هلند شاخص‌ترین‌ها بودند. دانی یل آگر در تیم لیورپول و فان پرسی در تیم آرسنال پریمیرشیپ انگلیس بازی می‌کنند.

البته در این دیدار وزنه فان پرسی سنگین‌تر نشان می‌داد، هرچند در بیشتر فصل گذشته مهاجم ارزنده هلندی در مصدومیت و خارج از جریان مسابقه‌ای بود. در پایان پریمیرشیپ آرسنال بالاتر از لیورپول ایستاد. در مسابقه با دانمارک نیز مربی هلند پس از دو گل تصمیم گرفت با بیرون کشیدن فان پرسی به ستاره‌اش استراحت دهد.

شاخص‌ترین چهره هلند در میان تماشاگران یوهان کرایف بازیکن افسانه‌ای دهه هفتاد بود. هلند روز شنبه ۱۹ ژوئن در دوربان مسابقه دومش را با تیم ملی ژاپن برگزار می‌کند.
XS
SM
MD
LG