لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

صدای شما؛ تأثیرات جنبش سبز و تحولات پس از انتخابات


بحث آزاد اين هفته برنامه «صداى شما، صداى فردا» به تأثیرات فردی و اجتماعی جنبش سبز و همچنین تحولات پس از انتخابات ۲۲ خرداد سال گذشته اختصاص داشت.

پس از اعتراض‌های صورت گرفته به نتایج انتخابات خرداد ماه سال گذشته، حرکتی مردمی با نام جنبش سبز آغاز شد و به تناوب در طول سال گذشته به مناسبت‌های مختلف هواردارن این جنبش در صحنه حضور پیدا کردند. بی‌شک این جنبش و تحولات سیاسی اجتماعی پس از انتخابات، بر روی زندگی فردی افراد هم تأثیرات خود را برجا گذاشته است. در برنامه این هفته «صدای شما، صدای فردا» در مورد تأثیرات جنبش سبز بحث و تبادل نظر شد.

در بحث آزاد اين هفته، سه شنونده به نام‌هاى سعید و فرشید از ايران و امیر از ترکیه شركت كردند و نظراتشان را در مورد جنبش سبز با یکدیگر در میان گذاشته و تبادل نظر کردند. ضمناً آرش حسن‌نیا، روزنامه‌نگاری که در زمان انتخابات سال گذشته در ایران حضور داشته و از نزدیک شاهد ماجراها بوده است، مهمان این برنامه بود.



در ابتدای برنامه آرش حسن‌نیا این سؤال را مطرح کرد که آیا جنبش سبز بر روی زندگی این سه شنونده هم تأثیراتی گذاشته است؟

سعید در این باره گفت: «انتخاب آقای احمدی‌نژاد نشان داد که محور مقاومت هنوز در ایران زنده است و آنهایی که اعتقاد به تمدن اسلامی دارند تأثیرگذار هستند». به عقیده سعید، «تقلب» اسم رمز جنبش سبز بود و افرادی در پشت پرده حضور دارند و جنبش سبز را هدایت می‌کنند.

امیر اما در جواب صحبت‌های سعید اعلام کرد: «به نظرم روز ۲۲ خرداد سال گذشته، روز انتخاب آقای احمدی‌نژاد نبود، بلکه روز انتصاب او بود. ضمناً اتفاقات پس از انتخابات به هیچ وجه مسیر خوب و مسالمت‌آمیزی را طی نکرد و می‌شد که با حرکت اعتراض‌آمیز مردم، به صورت دیگری هم برخورد شود».

فرشید هم در مورد دستاوردهای جنبش سبز گفت: «پس از انتخابات، جنبش سبز به همه جهان نشان داد که رژیم ایران مخالفانی جدی در داخل دارد و تعداد زیادی از مردم با آن مخالف هستند. در ایران تصمیم‌گیرنده اصلی یک نفر است و رأی اوست که رئیس‌جمهور را تعیین می‌کند.»

به عقیده فرشید، بعد از انتخابات فشارهای زیادی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به مردم وارد شده است و توده زیادی از مردم با محدودیت‌های بسیاری مواجه شده‌اند.

در ادامه برنامه، آرش حسن‌نیا در مورد ریشه‌های حرکت اعتراضی جنبش سبز گفت که در ابتدا اعتراض مردم تنها به نتیجه انتخابات بود اما پس از مدتی اعتراضات ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت.

به عقیده آرش حسن‌نیا نوع برخورد حاکمیت با حرکت‌های مدنی و مسالمت‌آمیز مردم دلیل اصلی تغییر مواضع اعتراضی مردم از نتایج انتخابات به پایه‌های مشروعیت نظام بود.

سه شرکت‌کننده در بحث آزاد این هفته هم در ادامه دیگر نظرات خود را در مورد تأثیرات جنبش سبز و تحولات پس از انتخابات ابراز داشتند و در پایان برنامه هم پیام‌های تلفنی تعدادی دیگر از شنوندگان رادیو فردا در مورد موضوع این هفته پخش شد.
XS
SM
MD
LG