لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

تأیید محکومیت زیدآبادی و کاهش محکومیت تعزیری آقایی در دادگاه تجدید نظر


احمد زیدآبادی در دادگاه متهمان انتخاباتی
احمد زیدآبادی در دادگاه متهمان انتخاباتی
دادگاه تجديدنظر با رد دفاعیات احمد زیدآبادی و وکلای وی، رأی سنگین دادگاه بدوی را در خصوص محكوميت این روزنامه‌نگار و تحليلگر سياسى تأييد كرده اما از میزان محکومیت قطعی هدایت آقایی، عضو ارشد حزب کارگزارن سازندگی کاسته است.

آقاى زيدآبادى که دبيركلی سازمان دانش‌آموختگان ايران را نیز بر عهده دارد، در دادگاه بدوی به شش سال زندان، پنج سال تبعيد به گناباد و محروميت مادام‌‌العمر از هر گونه فعاليت سياسى و شركت در احزاب و هوادارى و مصاحبه و سخنرانى و تحليل حوادث، به صورت كتبى يا شفاهى محکوم شده بود. حکمی که در نوع خود از سنگین‌ترین احکام صادره برای فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شده در واقایع پس از انتخابات خرداد ۸۸ است.

اقدام دادگاه تجدید نظر در تأیید محکومیت آقای زیدآبادی، يكى از نخستين احكام تجديد نظر براى فعالان مدنى و سياسى است.

مهديه محمدى همسر آقاى زيدآبادى با اعلام اين خبر گفته است: «رأى دادگاه به وكيل او ابلاغ شده و اين دادگاه اعلام كرده است كه مفاد حكم دادگاه بدوى را به طور كامل تأييد كرده و دفاعيات آقاى زيدآبادى و وكلايشان را نپذيرفته است».

احمد زیدآبادی که در جریان مبارزات انتخاباتی از حامیان مهدی کروبی بود، از نخستین روزهای پس از برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز خرداد ۸۸ به همراه شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شد، اما روند بررسی پرونده و صدور حکم وی تا آذر ماه ۸۸ به طول انجامید.

در آن زمان گزارش‌های رسیده حاکی از آن بود که آقای زیدآبادی بخش زیادی از زمان بازداشت را در انفرادی به سر برده است.

در آذرماه امسال پس از صدور حکم دادگاه بدوی، قرار بود آقای زیدآبادی با تبدیل قرار بازداشت موقت به قرار وثیقه آزاد شود اما افزایش میزان وثیقه وی از ۲۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان مانع از آن شد که وی مدت بررسی حکم در دادگاه تجدید نظر را بیرون از زندان به سر ببرد.

در ماه‌های گذشته اخبار و گزارش‌های متعددی از بدرفتاری ماموران و بازجویان با احمد زیدآبادی منتشر شد و چند سازمان بین‌المللی طرفدار حقوق بشر نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند، وی را آزاد کند.

کاهش محکومیت تعزیری هدایت آقایی

در همین حال خبرگزاری فارس، از خبرگزاری‌های حامی دولت گزارش داده است که با برگزاری دادگاه تجدید نظر هدایت آقایی از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی، حکم تعزیری صادره درخصوص وی به ۲.۵ سال کاهش پیدا کرده است.

آقای آقایی در شمار فعالان سیاسی دستگیر شده در نخستین روزهای پس از برگزاری انتخابات بود و اکنون علیرضا جعفریان، وکیل وی، به فارس گفته است حکم پنج سال محکومیت آقای آقایی به ۲.۵ سال محکومیت تعزیری کاهش یافته و دادگاه همچنین برای وی ۲.۵ سال زندان تعلیقی در نظر گرفته است.

وکیل آقای آقایی گفته است که دادگاه تجدید نظر موکلش را از هیچکدام از اتهامات وارده تبرئه نکرده اما در نوع محکومیت تغییراتی داده است.

آقای جعفریان پیشتر در زمان صدور حکم هدایت آقایی توسط دادگاه بدوی به خبرگزاری فارس گفته بود که دادگاه در خصوص اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی و تحریک و تشویق مردم به شورش [برای هدایت آقایی] حکم صادر کرده و درخصوص باقی‌مانده اتهامات وی در آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG