لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

«مردم ایران از اعدام کودکان خسته شده‌اند»


اجتماع طرفداران حقوق بشر در لندن به دعوت عفو بین‌الملل با هدف توقف اعدام دل‌آرا دارابی در اول اردیبهشت
اجتماع طرفداران حقوق بشر در لندن به دعوت عفو بین‌الملل با هدف توقف اعدام دل‌آرا دارابی در اول اردیبهشت
سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اعدام غافلگیرانه دل‌آرا دارابی با انتشار بیانیه‌ای این اقدام مقام‌های قضایی ایران را محکوم کرد و آن را ظالمانه دانست.

سازمان عفو بین‌الملل از سال ۲۰۰۶ که این پرونده فاش شد، از مقام‌های ایرانی خواستار لغو این حکم و تشکیل دادگاهی بر اساس معیارهای بین‌المللی برای رسیدگی به آن شده بود.

دریوری دایک، از مسئولان سازمان عفو بین‌الملل در لندن، در گفت‌وگو با رادیو فردا به این موضوع پرداخته است.

رادیو فردا: آقای دایک، موضع عفو بین‌الملل در مورد اجرای حکم اعدام خانم دارابی چیست؟

دریوری دایک: سازمان عفو بين‌الملل اعدام دل‌آرا دارابی را که در رشت برگزار شد، محکوم می کند. دل‌ِآرا دارابی دومين کسی است که در سال جاری ميلادی به خاطر جرمی که در سن زير ۱۸ سال مرتکب شده، اعدام می‌شود.

متأسفانه اين پرونده هم مانند پرونده‌های مختلف ديگر در ايران پر از نقص است و بعضی نکات اين پرونده به خصوص مديريت عدالت نقص داشته است.

مهم‌ترين نکته اين است که ايران عضو ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی است و بر مبنای اين ميثاق قول داده، کسانی که زير ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند را اعدام نکند.

غير از آن با کمال تأسف شنيديم که حکم اعدام بدون خبررسانی به وکيل دل‌آرا دارابی اجرا شده است. اين مسئله نشان می‌دهد که آيت‌الله شاهرودی بيرون از شهر تهران قدرت ندارد. بنابر خبری که دريافت کرديم، آيت‌الله شاهرودی در ۱۹ آوريل سال جاری دستور داد به طور موقت اجرای حکم متوقف شود، ولی می‌بينيم که اين دستور عملی نشد و اين نشان می‌دهد امر او خارج از تهران جاری نمی شود و ما از اين موضوع متأسفيم.

آيا سازمان عفو بين‌الملل غير از صدور اين بيانيه تصميم دارد اقدام ديگری هم انجام دهد؟

سال‌هاست که اين مسئله را در سازمان ملل، شورای عالی حقوق بشر و دولت‌های مختلف کمپين کرده‌ايم و به آنها اطلاع‌رسانی می‌کنيم تا بدانند در ايران چه اتفاقی می‌افتد و حقوق بشر نقض می‌گردد.

در ايميل‌ها، پيام‌ها و تلفن‌هايی که از ايران داشتيم، مردم می‌گفتند که نمی‌دانند چرا قوه قضاييه کشور اين گونه عمل می‌کند. مردم ايران از اعدام‌ها به خصوص اعدام کودکان زير ۱۸ سال خسته شده‌اند.

اين پرونده شايد بيش از پرونده‌های ديگر برای ما ناراحت کننده بود. يکی از زنان همکار من امروز هنگامی که خبر را دريافت کرد، گريه می‌کرد.
XS
SM
MD
LG