لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

«برادران علایی، جزو متهمان براندازی نرم هستند»


آرش و کامیار علایی
آرش و کامیار علایی
به گفته یک مقام امنیتی ایران برادران علایی، که از تیرماه ۸۷ در بازداشت به سر می‌برند، جزو متهمانی هستند که به تازگی از سوی دستگاه قضایی ایران به اتهام «براندازی نرم» به زندان محکوم شده‌اند.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس به نقل از مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که آرش و کامیار علایی از سرشبکه‌ها و عاملان اصلی بوده‌اند که «عامدانه با عناصر اطلاعاتی آمریکا در منطقه همکاری داشته‌‌اند».

برادران علایی دو پزشک ایرانی فعال در زمینه مبارزه با ایدز هستند که از سوم تیرماه ۸۷ در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند و بازداشت آنها اعتراض گروهی از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان دید‌بان حقوق بشر را برانگیخته است.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در اظهاراتش اشاره‌ای به نام دیگر متهمان این پرونده نکرد اما افزود که علاوه بر این چهار تن که با آنها برخورد قضایی صورت گرفته، ده‌ها فرد دیگر هستند که «سیستم اطلاعاتی با برخی از آنها برخورد کرده و بعضی از آنها چون سوءنیتشان اثبات نشد و یا اینکه از نخبگان و متخصصان کشور بودند و فقط فریب خورده‌بودند، برخورد با آنها ادامه پیدا نکرده است».

بر اساس اظهارات مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، این افراد با تشکیل گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره از برخی گروه‌های اجتماعی از جمله، نخبگان علمی، روحانیون، پزشکان، استادان دانشگاه و هنرمندان و ورزشکاران، برای آنان سفرهای علمی به ایالت‌های مختلف آمریکا ترتیب می‌دادند و در این سفرها آمریکایی‌ها با تأثیر فکری بر این گروه‌ها آمریکا را تنها ناجی ایران معرفی می‌کردند.

پیشتر نیروهای امنیتی ایران، از مسافرت برخی فعالان مدنی، سیاسی یا استادان دانشگاه به خارج از ایران جلوگیری کرده بودند. در برخی از موارد گذرنامه این فراد ضبط و برخی از آنها دستگیر شده بودند.

دو سال پیش، کسانی مانند هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی مؤسسه مطالعاتی وودرو ويلسون، کيان تاجبخش، محقق و رامین جهانبگلو، پژوهشگر ایرانی، به اتهام‌ تلاش برای «براندازی نرم» حکومت ایران دستگیر شده بودند.

از جمله کسانی که در سال جاری از سفر آنها به آمریکا جلوگیری شد نیز می‌توان به مهدی ذاکریان، استاد ایرانی دعوت شده به دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا اشاره کرد.

به گفته مقام مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، که اظهاراتش در دیگر خبرگزاری‌های رسمی ایران نیز انتشار یافته است، « ایجاد بحران‌های اجتماعی، راه‌اندازی تظاهرات خیابانی‌ و دخالت ‌در مسائل قومیتی » از جمله دیگر مواردی ا ست که متهمان به دنبال آن بوده است .

این مقام امنیتی همچنین یکی از مهم‌ترین مستندات قضایی در این پرونده را اعترافاتی دانست که به زودی قرار است از تلویزون دولتی ایران پخش شود و بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: « در مورد این پرونده ما مستندات کافی نیز داریم که قاضی پرونده آن را پذیرفت و وکلای متهمان نیز نتوانستند دفاع درستی در مقابل این مستندات داشته باشند. »

دادگاه انقلاب ایران روز شنبه اعلام کرده بود که متهمان پرونده «براندازی نرم» محاکمه و به حبس محکوم شده و این افراد در حال حاضر در زندان به سر می‌برند.

با این حال در اعلامیه این دادگاه اشاره‌ای به هویت و میزان محکومیت این متهمان نشده بود.

«پیامی به آمریکا»

برگزاری دادگاه و محکومیت زندان برای برادران علایی و دو فرد دیگر متهم به «براندازی نرم با بودجه دولت آمریکا» در حالی است که روز سه شنبه دولت جدید آمریکا به رهبری باراک اوباما زمام امور را در دست خواهد گرفت و موضوع ایران از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی وی خواهد بود.

آقای اوباما به تازگی اعلام کرده بود که دولتش رویکرد تازه‌ای در قبال ایران در پیش خواهد گرفت و در این رویکرد تازه هم بر احترام به مردم ایران و هم بر «روشن ساختن انتظارات از رهبران ایران» تأکید خواهد شد.

این در حالی است که دولت جرج بوش نیز در ماه‌های اخیر گام‌هایی در زمینه تغییر رویکرد در قبال ایران برداشته بود که مهم‌ترین آنها شرکت دادن ویلیام برنز فرد شماره سه وزارت خارجه ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود که اواخر تیرماه ۸۷ در ژنو برگزار شد.

پیش از آن نیز در همین چارچوب در ابتدای سال ۸۷، خانم گلی عامری شهروند ایرانی‌تبار ایالات متحده از سوی کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان معاون آموزشی این وزارتخانه منصوب شده بود.

با این حال مدیرکل ضدجاسوس وزارت اطلاعات ایران، افرادی از جمله ویلیام برنز، گلی عامری و رامین عسگر را متهم کرد که در پروژه براندازی نرم دخالت مستقیم داشته‌اند.

این مقام امنیتی گفت که آمریکا در این پروژه به شدت ضربه خورد و به همین جهات آنها به دنبال راه‌های جدیدی نیز خواهند بود، اما «لازم است به هیات حاکمه جدید آمریکا این نکته را گوشزد کنیم که راه دولت قبلی آمریکا را تکرار نکنند».

وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا باید مراقب باشد که شکست اطلاعاتی خود در عراق را در مورد ایران نیز تکرار نکند.
این مقام امنیتی همچنین وعده داد که به زودی در مورد «تحرکات جدید اسرائیل و انگلیس» نیز اطلاع‌رسانی و «ترفندهای پنهان آنها علیه ایران» تشریح خواهد شد.

XS
SM
MD
LG