لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

شلیک پنج راکت به سوی دو بندر اسرائیلی و اردنی از خاک مصر


مأموران پلیس اسرائیل در حال بررسی منطقه مورد اصابت راکت
مأموران پلیس اسرائیل در حال بررسی منطقه مورد اصابت راکت
تنها یک روز پس از دیدار شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل از مصر و مذاکراتی که با حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر داشت، حملات راکتی از خاک مصر جنوب اسرائیل و جنوب اردن را هدف قرار داده است.

این حملات هرچند در اسرائیل عواقبی نداشته است اما وزارت کشور اردن تأیید می‌کند که اصابت راکت‌ها به یکی از هتل‌های مورد علاقه گردشگران، دست کم چهار زخمی بر جای گذاشته که حال جسمانی یکی از آنها وخیم توصیف شده است.

علی العاید، وزیر کشور اردن با تأیید اصابت راکت‌ها به جنوب این کشور، گفت که «پادشاهی اردن این رخداد را در دست بررسی دارد و اقدامات لازم را انجام می‌دهد».

بر اساس بیانیه وزیر کشور اردن، راکتی که به هتل اینترکنتیننتال در بندر عقبه اصابت کرد، موجب زخمی شدن دو نفر از کارمندان هتل نیز شد.

اردن اعلام کرد که جراحت سه نفراز زخمی‌ها «متوسط» و حال نفر چهارم «وخیم» است. دو دستگاه تاکسی اردنی که در کنار هتل اینترکنتیننتال مسافران را جا به جا می‌کردند، مچاله شده‌اند و راننده یکی از تاکسی‌ها نیز زخمی است.

در بخش ساحل اسرائیلی دریای سرخ تلفات و جراحت یا خسارتی ثبت نشده و مئیر ایتسحاک ها- لوی، شهردار ایلات گفت که هیچ تلفات و خسارتی نداشته‌ایم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روی همرفته پنج راکت به سوی دو بندر اسرائیلی و اردنی شلیک شده، که به گفته پلیس اسرائیل، دو فروند از راکت‌ها به آب‌های دریای سرخ فرو رفت، راکت سوم به فضای باز یک مزرعه کشاورزی ایلات اصابت کرد و دو راکت اردن را نشانه رفت.

پس ازحملات پی در پی بامدادی، نیروهای اطلاعاتی و پلیس اسرائیل همراه با یگان‌های ویژه مقابله با ترور بازدیدهای خود از سواحل را افزایش دادند و به بررسی احتمالات پرداختند و نیز با افسران مصری در واحد دیده‌بانی مرزی مصر تماس گرفتند.

مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل ابراز«اطمینان» می‌کنند که عواملی از صحرای سینای در مصر با قصد شلیک راکت به اسرائیل، به این اقدام دست زده‌اند اما ممکن است که همانند حمله سه ماه و نیم پیش، دو راکت «خطا» رفته و وارد اردن شده باشد.

اسرائیلی‌ها می‌گویند که راکت‌ها از مدل گراد بودند که ساخت صنایع نظامی روسیه است. اما نیروهای حماس، جهاد اسلامی فلسطین و نیز عوامل مرتبط با القاعده در صحرای سینای درگذشته نشان داده‌اند که راکت‌های گراد دارند.

راکتی نیز که پنجشنبه گذشته از غزه به بندر اسرائیلی اشکلون اصابت کرد، از نوع گراد بود.

نبیل الشریف، وزیر اطلاع‌رسانی اردن تأکید کرد که «راکت‌ها از خاک اردن شلیک نشده‌اند» اما مقامات اردن بر خلاف اسرائیلی‌ها که مصر را منطقه شلیک راکت‌ها دانستند، به مبدأ احتمالی حمله اشاره نکردند، بویژه که مصر مناسبات بسیار نزدیکی با اردن دارد.

با این حال یک «منبع امنیتی مصر» بدون ذکر نامش به آسوشیتدپرس گفت که جستجوهای نیروهای امنیتی مصر رد پایی را در خاک این کشور ثبت نکرده است.

مقامات اسرائیلی ارزیابی کرده‌اند که نیروهای سلفی و وهابی، از زیرمجموعه‌های «جهاد جهانی» که گروه‌های همسو با القاعده هستند، عامل حملات راکتی امروز باشند.

شیخ ایمن الظواهری، معاون اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در آخرین پیام خود ماه گذشته تهدید کرده بود که حملات به اسرائیل و «سرزمین‌های همکار دشمنان الله» گسترش خواهد یافت.

ناظران در منطقه می‌گویند که حمله راکتی بامداد امروز به بنادر اسرائیلی و اردنی و نیز حملات راکتی جمعه و شنبه گذشته به خاک اسرائیل که از غزه صورت گرفته بود و واکنش نیروی هوائی اسرائیل را در پی داشت، با احتمال از سرگیری مذاکرات مستقیم اسرائیلی- فلسطینی ارتباط دارد و عوامل مخالف این مذاکرات می‌خواهند ناخشنودی خود را از تحقق این احتمال نشان دهند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه گذشته در سفری کم‌سابقه به اردن، با ملک عبدالله دوم گفت‌وگو کرد و مصر نیز در دو هفته اخیر میزبان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور اسرائیل بود.

نتانیاهو و پرز با درخواست برای اعمال نفوذ بر محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی برای بازگشت به میز مذاکرات مستقیم با اسرائیل، این سفرهای سیاسی به اردن و مصر را انجام دادند. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر حامی مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی هستند.

کمیته پیگیری طرح صلح عربی پنجشنبه گذشته در نشست قاهره به تشکیلات فلسطینی اختیار داد که در صورت تمایل، گفت‌وگوهای رو در رو با اسرائیل را از سر گیرد، و حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر گفته‌است که می‌خواهد که این مذاکرات مستقیم زیر حمایت او انجام شود.

اما نه تنها حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروههای «جبهه مقاومت» قاطعانه با بازگشت فلسطینی ها به مذاکرات مستقیم با اسرائیل مخالف هستند بلکه القاعده و گروههای همسو با آن همواره به انجام حملات ستیزه جویانه درمنطقه تهدید کرده اند. حملات خونین نیروهای سلفی و وهابی به اردن و مصردرسالهای گذشته به شدت مرگبار و پرخسارت بود.

کارشناسان اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکائی تاکید دارند که علیرغم مقابله جدی ارتش مصر با هسته های القاعده درصحرای سینای، نیروهای هوادار القاعده که زیر نامهای مختلف فعالیت می کنند، توانسته اند که هسته های خود را گسترش داده اند.

هرچند نیروهای مصر نیز هراز چند گاهی از «کشف» باندهای مختلف و ضبط مقادیر چشمگیری از اسلحه و مهمات این گروه‌ها خبر می‌دهند، اما این منطقه همواره محلی مناسب برای یارگیری نیروهای القاعده و گروه‌های همسو با آن بوده است.

مقامات اطلاعاتی اسرائیلی در یکسال اخیر گفته بودند که نظر به افزایش تحرکات نیروهای «جهاد جهانی» در شمال آفریقا، لازم است که اسرائیل تجهیزات رصد خود در طول مرز با مصر را «به‌روز» کند اما نگران بوده‌اند که این امر موجب حساسیت مصر شود که آن را اتهامی به خود در مورد عدم کارایی نیروهای مرزی‌اش تلقی کند هرچند که مصر نیز می‌گوید که گسترش فعالیت باندهای همسو با القاعده را خطری برای امنیت خود می‌داند.

۲۲ آوریل امسال نیز راکت‌هایی ۱۲۲ و ۱۰۷ میلیمتری از شمال صحرای سینای به سوی بندر ایلات شلیک شد که یکی از آنها به آب‌های نزدیک بندراسرائیلی ایلات اصابت کرد و جراحتی نداشت و راکتی نیز به فضای باز در کنار یک کارخانه در کشور اردن اصابت کرد که آن نیز بدون تلفات و جراحات بود.

بندر اردنی عقبه و بندر اسرائیلی ایلات در ساحل دریای سرخ شریک هستند و به یکدیگر نیز راه دارند و گردشگران خارجی، بویژه از اروپا علاقه زیادی به این دو بندر نشان می‌دهند زیرا سواحل دریای سرخ به داشتن آب آرام، شفاف و شیرین و مرجان‌های دریایی که بدون عینک‌های ویژه نیز می‌توان آنها را مشاهده کرد، شهرت دارد.

اسرائیلی‌ها بندر ایلات را در سه دهه اخیر بسیار گسترش داده‌اند و خطوط هوایی مستقیم، بویژه از اسکاندیناوی، گردشگران بسیاری را به این بندر می‌کشاند.

اردن نیز در یک دهه اخیر به بهره‌گیری جدی از پتانسیل این منطقه پرداخته است و ملک عبدالله دوم و خاندان سلطنتی در عقبه کاخ دارند و تعطیلات خود را در آن می‌گذرانند.

رخداد امروز در آغاز ماه اوت و دراوج فصل گردشگری منطقه و حضور ده‌ها هزار گردشگر در هر دو بندر اسرائیلی و اردنی، نگرانی‌هایی را در میان مدیران هتل‌های هر دو ساحل نسبت به هراسان شدن گردشگران داخلی وخارجی و لغو اقامت آنها به وجود آورده است.
XS
SM
MD
LG