لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

شهرزاد کریمان: «احمدی‌نژاد مسئول جان فرزندان ماست»


شیوا نظرآهاری؛ فعال حقوق بشر
شیوا نظرآهاری؛ فعال حقوق بشر
شیوا نظر آهاری عضو کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر و بسیاری دیگر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کجا و در چه شرایطی نگهداری می‌شوند؟!

در حدود یک ماه از بازداشت این گروه از فعالان جامعه مدنی ایران می‌گذرد اما هیچ یک از نهادهای قضایی و امنیتی در جمهوری اسلامی ایران از وضعیت بازداشت‌شدگان اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند. انتشار گفته‌ها وتصاویر برخی از بازداشت شدگان تحت عنوان اعترافات نیز بر دامنه این نگرانی‌ها افزوده است.

شهرزاد کریمان مادر شیوا نظرآهاری در گفت‌وگو با رادی فردا از نگرانی‌هایش می‌گوید و اعلام می‌کند که او و بسیاری از مادرانی که نگران جان فرزندانشان در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی هستند محمود احمدی‌نژاد را مسئول جان فرزندانشان می‌دانند.

رادیو فردا: ‌خانم کریمان، آخرین خبری که در مورد وضعیت شیوا دارید چیست؟

شهرزاد کریمان: از روزی که شيوا را بازداشت کرده‌اند تا اکنون، يک ماه گذشته است. بعد از ۱۷ روز که از بازداشتش می‌گذشت با ما يک تماس تلفنی کوتاه دو دقيقه‌ای داشت در حد اين که بگويد حالم خوب است و در بند ۲۰۹ هستم. از او پرسيدم تنهايی يا کسی پيش تو است؟ گفت تنها هستم.

تا کنون تمام پيگيری‌های ما و وکيلش بی‌نتيجه بوده و هيچ پاسخی نگرفته‌ايم و نمی‌دانيم کی آزاد می‌شود.

گويا شما روز شنبه هم دوباره وضعيت شيوا را پيگيری کرده‌ايد؟

بله وکيل او خانم صدر به دادگاه انقلاب رفته و به او گفته بودند ما اصلاً خبری نداريم و اسم شيوا در کامپيوتر نيست. امروز هم پدرش به ستاد پيگيری مراجعه کرد و بعد از يک ساعت معطل ماندن پشت در به او گفتند برويد خودمان خبرتان می‌کنيم و الان هيچ خبری نمی‌توانيم به شما بدهيم. در ستاد پيگيری فقط به پدرش گفتند که شيوا بند ۲۰۹ زندان اوين است و حالش هم خوب است.

با توجه به اينکه به شما گفته‌اند اسم او در کامپيوتر ثبت نشده، آيا اطمينان داريد که شيوا در بند ۲۰۹ امنيتی زندان اوين نگهداری می‌شود؟

ما هيچ چيزی را با اطمينان نمی‌دانيم. حتی وقتی خودش تلفنی صحبت می‌کند، من نمی‌دانم آن طرف چه خبر است، آيا با آزادی صحبت می‌کند يا به صورت ديکته شده. البته شيوا فقط يک بار با ما تماس گرفته است.

خانم کريمان! با توجه به برخی اخبار نگران‌کننده درباره زندان‌ها، وقتی به مراجع ذی‌ربط مراجعه کرديد چه مسايلی را ديديد و از کسانی که آزاد شده‌اند، پرسيده‌ايد که شيوا را ديده‌اند يا نه؟

کسانی را که در خانه‌هايشان بازداشت کرده اند، هيچ کدام آزاد نشده‌اند و اسم هيچ کدام جايی ثبت نشده است. وقتی ما به دادگاه انقلاب می‌رويم نمی‌گذارند اصلاً به قسمت بالا برويم، ولی وقتی وکيل مراجعه کرده به او گفته‌اند نام او درکامپيوتر نيست، نه تنها شيوا بلکه تمام بازداشت‌شدگان اخير که در خانه‌ها و محل کارشان بازداشت شده‌اند.

فقط اسامی تعدادی از کسانی که در خيابان‌ها بازداشت شده‌اند به ديوار دادگاه است.

آيا خانواده‌های افرادی که به ويژه در خانه‌هايشان بازداشت شده‌اند، تصميم دارند گردهمايی داشته باشند و يا اقدامات ديگری انجام بدهند؟

بعضی‌ها به طور جداگانه و بعضی‌ها هم به صورت چند نفری، پيش آقای کروبی و آقای اردبيلی رفتيم و به قم و جاهای ديگری مراجعه کرديم، ولی متأسفانه اينها يا کاری از دستشان بر نمی‌آيد و يا می‌گويند پيگيری می‌کنيم.

آقای کروبی تأکيد کرد که پيگير کار اين افراد است و در نامه‌ای که منتشر کرده، اين مسئله را گفته است. اما همان طور که مراجع به ما جوابگو نيستند، حتماً به اين افراد هم پاسخگو نيستند.

من از طرف خودم و ساير خانواده‌ها، آقای احمدی‌نژاد را مسئول جان فرزندانمان می‌دانيم.
XS
SM
MD
LG