لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

آنفلونزای خوکی تاکنون در مکزیک ۴۲ قربانی گرفته است


آنفلوآنزای خوکی، قریب به یک هفته فعالیت‌های مختلف را در مکزیک به تعطیلی کشانده بود
آنفلوآنزای خوکی، قریب به یک هفته فعالیت‌های مختلف را در مکزیک به تعطیلی کشانده بود
دولت مکزیک پس از حدود دو هفته دست و پنجه نرم کردن با ویروس H1N1 یا آن طور که از آن نام می‌برند، آنفلوآنزای خوکی، می‌گوید، آمار کشته‌شدگان بر اثر این ویروس، از ۲۹ نفر به ۴۲ نفر رسیده است.

با این حال مقام‌های مکزیک بر این باورند که روزهای سخت گذرانده شده و تجارت و فعالیت‌های اجتماعی در این کشور به آرامی به حالت عادی باز می‌گردد.

مکزیک بحران‌زده از ویروس «آنفلوانزای خوکی»، از روز چهارشنبه، پس از ۵ روز تعطیلی داد و ستد، به حالت عادی بازگشت. اما امیدواری در مکزیک در حالی قوت می‌گیرد که در آمریکا تا کنون یک کودک و یک زن بر اثر ابتلا به آنفلوانزای خوکی جان خود را از دست داده‌اند و مقام‌های اروپایی، تأیید کردند که مبتلایان در سوئد و لهستان دیده شده‌اند.

در لهستان یک زن ۵۸ ساله اولین فردی است که مبتلا به این ویروس شده است اما حال وی وخیم نیست و در سوئد اولین فرد مبتلا به‌تازگی از آمریکا به سوئد بازگشته است.

آمار سازمان بهداشت جهانی نیز حکایت از آن دارد که آنفلوانزای خوکی در ۲۴ کشور دیده شده است و بیش از دو هزار نفر تا کنون به آن مبتلا شده‌اند.

آنفلوانزای خوکی، نوعی جدید از آنفلوانزاست که ترکیبی است از ویروس‌های خوکی و همچنین عناصری از آنفلوانزای پرندگان و انسان.

بر اساس گفته پزشکان به نظر می‌آید که ویروس این آنفلوانزا همانند آنفلوانزاهای عادی فصلی عمل می‌کند اما آنچه جامعه پزشکی را سر در گم کرده این است که این ویروس موجب کشته شدن عده‌ای از جوانان و میانسالان در مکزیک شده است که این از نتایج آنفلوانزای فصلی نیست.

در موارد آنفلوانزای فصلی عموماً افراد کهنسال یا کودکان خردسال و همچنین افرادی با بیماری‌های دیگر توأم با آنفلوانزای فصلی کشته می‌شوند. بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، آنچه که دانشمندان بر روی آن در ماه‌های آینده تمرکز خواهند کرد، نحوه عملکرد این ویروس در نقاط مختلف جهان و همچنین میزان خطر آن با شروع فصل سرما خواهد بود.

با ظهور این ویروس، دنیا به حالت آماده‌باش در آمده، به بازار سهام ضربه وارد شده و برخی تنش‌های دیپلماتیک خصوصاً با قرنطینه کردن شهروندان مکزیکی و محصولات این کشور در برخی نقاط جهان بالا گرفته است.

فیلیپه کالدرون رئیس جمهوری مکزیک، برخی کشورها از جمله چین و هائیتی را به «جهالت» متهم کرده است. هاییتی، فقیرترین کشورمنطقه آمریکای لاتین است که به تازگی محموله کمک‌های غذایی مکزیک را پس فرستاده است.

این در حالی است که وزرای کشاورزی سه کشور مکزیک، آمریکا و کانادا که با منع ورود محصولاتشان به چندین کشور مواجه شده‌اند، می‌گویند که این ویروس توسط غذا منتقل نمی شود.

در همین حال سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه اعلام کرده است که گوشت خوک مبتلا به ویروس H1N1 نباید توسط انسان‌ها خورده شود.

همچنین هفته آینده قرار است متخصصان سازمان بهداشت جهانی گرد هم آیند تا برای نحوه برنامه‌ریزی دارویی تصمیم‌گیری کنند. موضوع اصلی بحث این متخصصان این خواهد بود که آیا تولیدکنندگان دارو برای مبارزه با ویروس H1N1 باید به تولید داروی آنفلوانزای همه‌گیر به جای آنفلوانزای فصلی روی بیاورند یا خیر.

در همین باره در آمریکا، طرح ایجاد یک کارخانه تولید واکسن آنفلوانزا به تأیید قانونگذاران رسیده است تا تنها تولید واکسن‌های آنفلوانزای فصلی را افزایش دهد بلکه احتمالاً تولید واکسن محافظت از ابتلا به ویروس H1N1 را نیز آغار کند.
XS
SM
MD
LG