لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

گزینه نظامی؛ تنها راه برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران؟


ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه
ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه
نشریه «بررسی‌های نظامی» ارتش آمریکا، به تازگی مقاله‌ای را منتشر کرده است که در آن حمله نظامی علیه ایران برای مهار اهداف هسته‌ای جمهوری اسلامی تصریح شده است.

این در حالی است که دریاسالار مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پس از سفر اخیر خود به اسرائیل و گفت‌وگو با مقام‌های این کشور گفت: حمله نظامی به ایران عواقبی به شدت خطرناک دارد و به «بی‌ثباتی فراوان» در منطقه منجر خواهد شد.

آمیتای اتزیونی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه «جرج واشینگتن» در آمریکا، که از چهره‌های شناخته شده علمی و سیاسی است در مقاله‌ای تحت عنوان «آیا می‌توان جلوی ایران اتمی را گرفت؟» می‌گوید: برای حل مسئله هسته‌ای ایران چهار گزینه وجود دارد که عبارتند از: تعامل، تحریم، حمله نظامی و بازدارندگی.

اتزینونی می‌نویسد که گزینه گفتگو و تعامل با ایران را که هم دولت آمریکا و هم دولت‌های اروپایی آزموده‌اند، نتیجه‌ای به بار نیاورده است.

به باوراین استاد دانشگاه، گزینه تحریم هم کارساز نیست و تجربه اعمال تحریم علیه کشورهایی مانند کوبا و سوریه نشان داده است که این گزینه مؤثر نیست و راه به جایی نخواهد برد.

به نوشته نویسنده مقاله، حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نمی‌تواند چندان مؤثر باشد زیرا بیشتر این تأسیسات زیرزمینی است و به خوبی از آنها مخافظت می‌شود و حمله نظامی صرفاً برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق خواهد انداخت.

اما در مورد گزینه بازدارندگی، او می‌گوید که بازدارندگی با بازیگران معقول می‌تواند مؤثر باشد اما اتکا به بازیگران نامعقول جمهوری اسلامی، قماری است که نتیجه آن آشکار نیست.

این استاد دانشگاه در نهایت می‌گوید: آمریکا به جای حمله به تأسیسات هسته‌ای باید تغییر رفتار حکومت اسلامی را مد نظر قرار دهد و با حمله به تأسیسات زیربنایی و حیاتی ایران به حکومت اسلامی نشان دهد که ادامه رفتار کنونی‌اش هزینه سنگین‌تری را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

این مقاله در تشریح تأسیسات زیربنایی وغیرهسته‌ای ایران که می‌توانند هدف‌های خوبی برای حمله باشند، می‌گوید: در مرحله اول می‌توان مراکز فرماندهی ومفرهای سپاه پاسداران، تأسیسات راداری و پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی و ناوهای ایران را که قادرند در خلیج فارس مسئله‌ساز باشند، هدف قرار داد.

نویسنده مقاله می‌افزاید: در مرحله بعد می‌توان تأسیسات مواصلاتی ایران از جمله پل‌ها و خطوط راه آهن ایران را بمباران کرد و حتی اگر لازم باشد، می‌توان آسمان ایران را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد، همانگونه که در زمان حکومت صدام حسین دربخش شمالی عراق عملی شد.

آمیتای اتزینونی به دولت آمریکا هشدار می‌دهد که زمان در حال سپری شدن است و اگر آمریکا هرچه زودتر با حمله نظامی در مقابل ایران نایستد، فرصت باز داشتن ایران از دسترسی به سلاح هسته‌ای از بین خواهد رفت.

این استاد دانشگاه در حالی حمله نظامی به ایران را مطرح می‌کند که شماری از کارشناسان نظامی و سیاسی اروپایی و آمریکایی، از جمله دریاسالار مولن، رئیس ستاد ارتش آمریکا، هر نوع حمله به ایران را فاجعه‌بار و عواقب چنین افدامی را برای منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک توصیف کرده‌اند.

پرفسورپل راجرز، استاد مطالعات صلح دانشگاه برادفورد بریتانیا، در یک مقاله تحلیلی درباره تلفات انسانی و غیرانسانی ناشی از حملات احتمالی هوایی به تأسیسات هسته‌ای و زیربنایی ایران می‌نویسد که در هر نوع حمله هوایی غافلگیرانه شمار بسیار زیادی از مردم، چه نظامی و چه غیر نظامی، کشته خواهند شد.

به برآورد این استاد دانشگاه تلفات نظامیان در موج اول حملات هوایی به هزاران نفر خواهد رسید، به ویژه اگر حملات علیه پایگاه‌های هوایی و تأسیسات و مقرهای سپاه پاسداران باشد و میزان این تلفات با واکنش ایران به حملات هوایی و بمباران بیشتر آمریکا، به عبارت دیگر گسترده‌تر شدن حملات، بیش از پبش افزایش خواهد یافت.

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که تمامی فعالیت‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز است و در چهار چوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل می‌کند و هر گونه حمله نظامی را به شدیدترین وجهی پاسخ خواهد داد.
XS
SM
MD
LG