لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

۵+۱ روز شنبه در نیویورک درباره ایران تشکیل جلسه می‌دهد


راکتور تهران
راکتور تهران
دیپلمات‌های گروه ۱+۵ روز شنبه در نیویورک گرد هم‌می‌آیند تا درباره گام بعدی در قبال برنامه اتمی ایران بحث و رایزنی کنند.

نمایندگان ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، و آلمان در جلسه‌ای که پشت درهای بسته انجام خواهد شد، پاسخ ایران به پیشنهاد وین برای مبادله اورانیوم غنی‌شده را بررسی می‌کنند.

برپایه پیشنهاد وین که تهران در آغاز با مفاد آن به طور اصولی موافقت کرده بود، ایران می‌بایست ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را طی یک محموله تا آخر سال ۲۰۰۸ به روسیه تحویل می‌داد و دربرابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تهران تحویل می‌گرفت.

با این حال پس از این توافق اولیه، ایران تا مدت‌ها از دادن پاسخ رسمی به این پیشنهاد سر باز زد و در نهایت اعلام کرد که تنها با مبادله سوخت در خاک ایران موافق است.

گروه ۱+۵ در حالی در نیویورک تشکیل جلسه خواهد داد، که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که دولت باراک اوباما به این نتیجه رسیده است بهترین راه برای فشار به ایران برای ابهام‌زدایی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش اعمال تحریم‌های تازه بر تهران است.

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز که در نشست روز شنبه نیویورک حضور می‌یابد، پیش از این نسبت به عواقب مخالفت با پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی‌شده به ایران هشدار داده بود.

ویلیام برنز هفته گذشته برای رایزنی با مقام‌های روس به مسکو سفر کرده بود؛ وی روز پنجشنبه در مصاحبه با یک نشریه روسی گفت: «ما باید راه‌‌هایی را بررسی کنیم که با توسل به آن بتوانیم عواقب ندادن پاسخ سازنده را روشن سازیم.»

با این حال روسیه و به ویژه چین تاکنون برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران از خود رغبتی نشان نداده‌اند.

ژانگ یسوئی، نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل، پیش از این گفته بود که پکن با وضع تحریم‌های تازه علیه ایران مخالف است؛ چین از ماه ژانویه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به دست گرفته است.

هرگونه وضع تحریم در شورای امنیت سازمان ملل نیازمند اجماع پنج عضو دایم این شورا است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسانده است.
XS
SM
MD
LG