لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

یک‌سوم سلاح‌های آمریکایی دولت افغانستان مفقود شده است


افغانستان
افغانستان
بر پایه یک گزارش دولتی، که در واشینگتن منتشر شده است، بیش از یک‌سوم جنگ‌افزارهایی که ایالات متحده در اختیار دولت افغانستان قرار داده، ناپدید شده است.
در گزارش «اداره پاسخ‌گویی دولت ایالات متحده (جی. ای. او)» (گروه تحقیقاتی کنگره آمریکا) آمده است که وزارت دفاع آمریکا تا پیش از ژوئن سال ۲۰۰۸ و در طول یک دوره چهار ساله، ۲۴۲هزار قبضه سلاح به افغانستان فرستاده است. ارزش این سلاح های سبک ۱۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

تفنگ، کلت، مسلسل، خمپاره انداز، آر پی جی از جمله سلاح‌هایی است که ارتش آمریکا در اختیار دولت افغانستان قرار داده است.

این گزارش می‌افزاید ۱۳۵ هزار قبضه سلاح دیگر نیز از سوی دیگر متحدان آمریکا در این مدت به دولت افغانستان داده شده است.

‌برپایه این گزارش، ارتش آمریکا نتوانسته است از میان ۸۷ هزار قبضه سلاح مفقود شده آمریکایی، برای ۴۶ هزار قبضه از آنها شماره سریال ارائه دهد و برای ۴۱ هزار سلاح دیگر نیز گزارشی از مکان نگهداری یا وضعیت انتقال آنها وجود ندارد.

در این گزارش ۴۶ صفحه‌ای همچنین تاکید شده است که بر ۱۳۵ هزار سلاح دیگری نیز که از سوی متحدان آمریکا به دولت افغانستان داده شده است، نظارت دقیقی وجود ندارد.

«اداره پاسخ‌گویی دولت ایالات متحده»، از رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌خواهد، که ساز و کار روشنی برای ثبت و ضبط مشخصات و شماره سریال‌های جنگ‌افزارهای آمریکایی برقرار کند.

جان تیرنی، نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان، روز چهارشنبه پس از قرائت خلاصه‌ای از این گزارش، گفت: «تصور کنید که به خانواده‌ها علاوه بر این که مجبور بودیم بگوییم چرا در افغانستان هستیم، مجبور باشیم بگوییم که چرا دختر یا پسرشان با سلاحی کشته شده‌اند که با پول مالیات‌دهندگان آمریکایی خریداری شده است.»

«اداره پاسخ‌گویی دولت ایالات متحده» در سال ۲۰۰۷ نیز گزارشی مشابهی منتشر کرد که در آن آمده بود ایالات متحده رد ِ ۲۰۰ هزار سلاح آمریکایی را که به دولت عراق تحویل داده، گم کرده است.

‌ هنوز مشخص نیست تا چه میزان از سلاح های مفقود شده به دست نیروهای القاعده و طالبان در افغانستان افتاده است.

با این حال چالرز جانسون مدیر امور بین الملل «اداره پاسخ‌گویی دولت ایالات متحده» در این باره گفته است که این سلاح‌ها احتمالا به «دشمنان» فروخته شده است.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در واکنش به این گزارش اعلام کرده است که ساز و کاری برای رفع نگرانی در مورد وضعیت اسلحه‌های آمریکایی در پیش خواهد گرفت و به توصیه‌های «اداره پاسخ‌گویی دولت ایالات متحده» جامه عمل خواهد پوشاند.
XS
SM
MD
LG