لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۲

احمدی نژاد: آماده ایم حتی از آمریکا اورانیوم غنی شده بخریم


محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران با تأیید اینکه برخی از کشورها به ایران پیشنهاد فروش اورانیوم غنی‌شده داده‌اند، اعلام کرد که تهران حتی آمادگی دارد از آمریکا اورانیوم غنی‌شده خریداری کند.

آقای احمدی‌نژاد که روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت با خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در ژنو، از روند گفت‌وگوها ابراز رضایت کرد.

وی با بیان اینکه «برخی کشورها» به صورت «گروهی یا انفرادی» پیشنهاد فروش اورانیوم غنی‌شده داده‌اند، گفت: «کارشناسان ما به زودی مذاکرات خود را با طرف‌های فروشنده آغاز می‌کنند.»

دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایران در نشست پنجشنبه گذشته در ژنو با گروه ۱+۵ «به طور اصولی» موافقت کرده ۸۰ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را برای فرآوری بیشتر به روسیه و فرانسه بفرستد تا برای استفاده در رآکتور تهران جهت مصارف پزشکی آماده شود.

ایران قرار است در اواخر مهر ماه امسال در وین با سه کشور روسیه، فرانسه، و ایالات متحده بر سر تأمین اورانیوم با غلظت بالا برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران گفت‌وگو کند.

رئیس جمهوری ایران،‌ با اشاره به نیاز ایران به اورانیوم غنی سازی شده تا حد ۲۰ درصد گفت: «ما سوخت را از هر کشوری که اعلام آمادگی کند، می‌خریم و آمریکا هم می‌تواند یکی از طرف‌های فروشنده باشد.»

وی افزود: «طرف فرانسوی پیشنهاد رسمی اعلام کند تا کارشناسان ما در سازمان انرژی اتمی آن را بررسی کنند.»

در همین حال سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو آمادگی دارد برای تأمین اورانیوم مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران با فرانسه و آژانس همکاری کند.

رئیس دولت دهم مذاکرات ژنو را «یک گام مثبت و رو به جلو» خواند و گفت: «به نظر می‌رسد آرام آرام یک اراده برای حرکت در جهت تعامل مثبت و سازنده شکل می‌گیرد و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.»

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که از برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ تهران این اتهام را رد می‌کند و هدف از برنامه هسته‌ای خود را تنها برای تولید برق اعلام کرده است.

دو روز پس از مذاکرات ژنو، محمد االبرادعی در واپسین روزهای ریاست خود بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران آمد و اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی سوم آبان ماه را برای بازرسی کارخانه غنی‌سازی قم تعیین کرده‌اند. تهران به تازگی ساخت کارخانه غنی‌سازی قم را به اطلاع آژانس رسانده است.

محمد البرادعی ،مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر در تهران تاکید کرد که ایران باید نسبت به برنامه هسته‌ای خود «اعتمادسازی» کند و ایران خواست که پروتکل الحاقی را به اجرا درآورد تا این سازمان بتواند دامنه بازرسی‌های خود را گسترش دهد.
XS
SM
MD
LG