لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

رئیس پیشین بنیاد علوی مجرم شناخته شد


دادگاه فدرال منهتن
دادگاه فدرال منهتن
روز چهارشنبه دادگاهی در نیویورک رئیس پیشین بنیاد علوی را برای «کارشکنی در اجرای قانون» مجرم شناخت. فرشید جاهدی در حضور قاضی دادگاه اتهام خود را پذیرفته است.

بنیاد علوی پیش از این متهم شده بود که مقررات تحریم‌های مالی ایالات متحده در مورد ایران را نقض کرده است.

فرشید جاهدی، رئیس پیشین بنیاد علوی، در دفاعیه خود در دادگاه حوزه منهتن تایید کرد که مدارکی را که احتمال می‌داده است هیات منصفه برای ارائه در دادگاه درخواست کند پاره و معدوم کرده است.

سال ۲۰۰۸ دولت آمریکا علیه بنیاد علوی شکایت کرد؛ در این شکایت آمده است که شرکت «آساکو» که به طور مشترک با بنیاد علوی مالکیت یک برج را در «خیابان پنجم» منهتن در شهر نیویورک در دست دارد، در واقع یک شرکت پوششی است که منافع بانک ملی ایران را تامین می‌کند.

در آن زمان دولت آمریکا اعلام کرد که نقل و انتقال پول از شرکت آساکو مقررات مالی آمریکا را نقض می‌کند، چرا که بانک ملی ایران از نظر واشینگتن حامی تروریسم بین‌الملل شناخته شده است.

آساکو ۴۰ درصد از سهام يک ساختمان ۳۶ طبقه در نيويورک را در اختيار دارد و گفته می‌شود که ۶۰ درصد بقيه سهام اين آسمان‌خراش نیز متعلق به بنياد علوی است.

دادستان‌های فدرال آمریکا به دنبال مصادره اين ساختمان به همراه چهار مسجد و ساير اموال بنياد علوی و شرکت آسا در ايالت‌های مختلف آمريکا هستند.

بنياد علوی در دهه ۱۹۷۰ توسط دولت شاه و تحت عنوان بنياد پهلوی ايجاد شد، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغيير يافت و به یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.

قاضی شیرا شیندلین گفته است که انتظار می‌رود فرشید جاهدی به خاطر «کارشکنی در اجرای قانون» تا یک سال و نیم به زندان و ۳۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شود.

فرشید جاهدی، رئیس پیشین بنیاد علوی، ۵۵ سال دارد و هم‌اکنون با قید وثیقه آزاد است.
XS
SM
MD
LG