لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

ابراز نگرانی عفو بین الملل از احتمال شکنجه بازداشت شدگان در ایران


حمله پلیس ضد شورش به معترضان در نزدیکی دانشگاه تهران
حمله پلیس ضد شورش به معترضان در نزدیکی دانشگاه تهران

سازمان عفو بین‌الملل به شدت از بکارگیری خشونت علیه معترضان به نتیجه دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، ابراز نگرانی شدید کرده است.

سازمان عفو بين الملل همچنین با انتشار بیانیه ای در مورد احتمال شکنجه فعالين بازداشت شده در تبريز ابراز نگرانی کرد.

به گفته عفو بين الملل، دست کم ۲۴ نفر، از جمله چند دانشجو و عضو نهضت آزادی ايران، جليل شربيانلو، غفار فرزادی، رحيم ياوری و ليلا فرزادی پس از تظاهرات مسالمت جويانه گروهی از مردم تبريز بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. اعتراضات در روز ۲۵ خرداد در ميدان آبرسانی اين شهر برگزار شد.

این سازمان مدافع حقوق بشر اين بازداشتی ها را زندانی عقيدتی دانسته و گفته است که نگران جان آنهاست.

عفو بین‌الملل که مقرش در لندن است، پیشتر گفته بود که طبق گزارش های رسیده به این سازمان، یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات نیروهای لباس شخصی به نحو غیر ضروری با استفاده از باتوم اقدام به ضرب و شتم افرادی کردند که دست به خشونت نزده بودند که از این رهگذر شمار بسیاری زخمی شدند.

عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد که در روز شنبه دست کم ۱۷۰ نفر در اطراف وزارت کشور ایران بازداشت شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین اعلام می‌کند که در روز شنبه پلیس ضد شورش به دانشجویان دانشگاه تهران حمله‌ور شده است. این سازمان همچنین با حمله نیروهای امنیتی به خوابگاه دانشجویان در تهران و شیراز نیز اشاره کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل با ذکر مواردی دیگر از برخورد قهرآمیز نیروهای امنیتی با معترضان به نتایج دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که حق اظهار نظر مسالمت‌آمیز و برپایی اجتماعات مردم را پاس بدارد.

از سوی دیگرکانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای سرکوب مردم طی درگیرهای روزهای اخیر را محکوم کرد. اعضای کانون نویسندگان اعلام کرده‌اند: «ما بدون توجه به بازی قدرتی که میان نامزدها و جناح‌های مختلف ساختار قدرت در جریان است، سرکوب مردم و به خاک و خون کشیدن جوانان آزادی‌خواه این سرزمین را محکوم می‌کنیم.»

‌در ادامه این بیانیه آمده است:«تا هنگامی که آزادی بی‌قید و شرط احزاب، سندیکاها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های آزاد و مستقل تأمین نشود، مشکل مرحلهٔ کنونی تاریخ جامعهٔ ما حل نخواهد شد.»

کانون نویسندگان می‌افزاید: «روزنه‌ کوچکی مانند این انتخابات، که حاکمیت ناگزیر از گشودن آن بود، کافی بود تا خواسته‌های سرکوب‌شده و انباشته‌ی مردم از آن فوران کند و به موجی گسترده بدل شود که در روزهای گذشته شاهد آن بوده‌ایم.»
XS
SM
MD
LG