لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

«آمریکا در ماه ژانویه برای تحریم ایران اقدام می‌کند»


 اخیرا کاخ سفید اعلام کرده بود که ایران برای جلوگیری از افزایش تحریم ها تا پایان سال فرصت دارد
اخیرا کاخ سفید اعلام کرده بود که ایران برای جلوگیری از افزایش تحریم ها تا پایان سال فرصت دارد
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود در دولت باراک اوباما گزارش داده است، واشینگتن در اوایل ماه ژانویه برای دور تازه تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل دست به کار خواهد شد.

برپایه این گزارش، با پایان یافتن مهلت باراک اوباما به ایران برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش، دولت آمریکا پس از تغییر در اعضای غیر دایم شورای امنیت در یکم ماه ژانویه، برای جلب حمایت متحدان اروپایی، روسیه و چین اقدام خواهد کرد تا دور تازه تحریم‌ها علیه ایران وضع شود.

‌در چند روز گذشته، دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی و از جمله هیلاری کلینتون، سکاندار وزارت خارجه آمریکا و معاونش جیمز اشتاینبرگ در نشست‌های مختلف با وزیران خارجه اروپایی در آتن و بروکسل درباره اهمیت اتخاذ تدابیر تازه درباره ایران بحث و رایزنی کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته است که هنوز مفاد بسته تحریم‌های پیشنهادی در شورای امنیت هنوز «منسجم» و «روشن» نیست اما احتمال دارد که شماری از اعضای سپاه پاسداران و صنعت نفت ایران از جمله هدف‌های این تحریم‌ها باشد.

به گفته این مقام آمریکایی هنوز درباره اینکه این تحریم‌ها تا چه اندازه باشد که به بازار نفت آسیب وارد نشود، اختلاف نظر وجود دارد.

این مقام آمریکایی که نامی از وی برده نشده، در این باره می‌گوید: «ما به دنبال چیزی هستیم که همه قبول داشته باشند ضمن حداکثر تاثیرگذاری،‌ کمترین اثر را بر روی مردم ایران خواهد داشت.»

آسوشیتدپرس به نقل از این مقام آمریکایی و دیگر منابع خود که از آنها نامی نبرده، می‌افزاید که هم‌اکنون دولت آمریکا سرگرم کار بر روی پیشنها‌د تحریم‌های ایران است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، واشینگتن امیدوار است در نشست شورای اروپا در روز دهم و یازدهم دسامبر در بروکسل، بیانیه‌ای محکم که اشاره به تحریم‌های احتمالی نیز اشاره داشته باشد، درباره ایران صادر شود.

ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «در این نشست بحث جامعی درباره گام‌های بعدی صورت خواهد گرفت... انتظار می‌رود اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مکتوب درباره ایران داشته باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «تمرکز ما هم‌اکنون بیشتر بر فشار متمایل شده است.» پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که ایران برای جلوگیری از افزایش تحریم ها تا پایان سال فرصت دارد.

در چند روز گذشته، دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی برای جلب حمایت روسیه و چین تلاش کرده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در حاشیه نشست ناتو درباره ایران گفت‌وگو کرد.

خانم کلینتون همچنین ویلیام برنز معاون خود را راهی چین خواهد کرد تا این موضوع ایران را در پکن پیگیری کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ویلیام برنز تلاش خواهد کرد مقام‌های چینی را برای تشکیل نشست گروه ۱+۵ پیش از کریسمس امسال ترغیب کند. این نشست می‌تواند مقدمه‌ای برای ارائه پیش‌نویس تحریم‌های ایران در ماه ژانویه باشد.

آسوشیتدپرس به نقل ازمنابع خود در دولت آمریکا آورده است که چین تاکنون از پاسخ دادن برای زمانبندی نشست ۱+۵ خودداری ورزیده است.

ایران تاکنون پاسخی به پیشنهاد وین برای مبادله اورانیوم غنی‌شده نداده است. ایران همچنین پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ساخت ۱۰ کارخانه غنی‌سازی دیگر را در دستور کار قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG