لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

دانشجوی ۲۰ ساله به محاربه متهم شد


ابوالقاسم صلواتی،‌ قاضی دادگاه عاشورا
ابوالقاسم صلواتی،‌ قاضی دادگاه عاشورا
روز چهارشنبه یکی دیگر از محاکمات مربوط به بازداشت‌شدگان روز «عاشورا» با حضور چهارده متهم به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد و یکی از دانشجویان بازداشت‌شده با اتهام محاربه مواجه شد.

در جلسه روز چهارشنبه دادگاه که چهارمین جلسه از محاکمات بازداشت‌شدگان «عاشورا» بود به اتهامات پنج تن از متهمان رسیدگی شد.

فراهانی، نماینده دادستان تهران، در کیفرخواست خود که علیه دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه دامغان قرائت شد، از جمله وی را به «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، «اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم عليه امنيت کشور»، «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» و «توهين به مقامات ارشد نظام» متهم کرد.

در کیفرخواستی که علیه این دانشجوی بیست ساله قرائت شد، نماینده عباس جعفری دولت‌آبادی «حضور فعال» در نماز جمعه تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز در زمره اتهامات آورد.

طبق قوانین جمهوری اسلامی، حکم «افساد فی‌الارض» و «محاربه» اعدام است، مجازاتی که به تازگی برای دو نفر از متهمان دادگاه‌های پس از انتخابات به اجرا درآمد و با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شد؛ این اعدام‌ها در صورتی به اجرا درآمد که به گفته وکلا این دو متهم پیش از انتخابات دستگیر شده بودند.

نماینده دادستان در ادامه یکی دیگر از متهمان را «به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «تحریک به آتش زدن اموال عمومی» و «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در پی فراخوان رسانه‌های معاند» متهم کرد.

«اجتماع و تبانی به قصد جرائم عليه امنيت کشور»، «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی با شرکت مستمر در اکثر تجمعات غيرقانونی و اغتشاشات پس از انتخابات به خصوص عاشورا و شعار دادن عليه نظام اسلامی»، «توهين به مقام معظم رهبری» و «استفاده از تجهيزات دريافت از ماهواره» ار موارد اتهامی دادستانی بود که علیه متهم سوم بیان کرد.

‌در ادامه دادگاه، نماینده دادستان علیه دو دختر ۳۰ و ۲۴ ساله کیفرخواست قرائت کرد و از جمله این دو را به ارتباط با دیپلمات‌های سفارت آلمان در تهران متهم کرد.

در کیفرخواست هر دو متهم زن، نماینده دادستان تاکید کرده است که دیپلمات‌های آلمانی به این دو متهم دستبند‌های سبزی داده‌اند که بر روی آن «من ندا هستم» به زیان انگلیسی حک شده بود.

این دو متهم زن دادگاه علاوه بر «ارتکاب جرائم عليه امنيت کشور» و «فعاليت تبليغی عليه نظام» به «جاسوسی» نیز متهم شده‌اند.

متهم زن ۲۴ ساله این دادگاه متولد منچستر و به گفته قاضی صلواتی دارای تابعیت دوگانه است.

روز شنبه این هفته سومین جلسه از محاکمات مربوط به دستگیری‌های روز «عاشورا» برگزار شد که طی آن پنج نفر از سوی دادستان به محاربه متهم شدند.

پیش از دادگاه‌های مربوط به روز عاشورا، در دادگاه‌های مرتبط به رویدادهای انتخابات ۱۱ نفر به محاربه متهم شدند که از آن میان محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌‌پور اعدام شدند.

در همین حال روز چهارشنبه دادستان تهران اعلام کرد که هنوز دادگاه تجدید نظر در مورد پرونده ۹ نفر متهم به محاربه نظر قطعی اتخاذ نکرده است.
XS
SM
MD
LG