لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

اسد اسرائیل را «بزرگ‌ترین مانع صلح» خواند


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز شنبه اسرائیل را «بزرگ‌ترین مانع» صلح خاورمیانه خواند و هشدار داد که شکست مذاکرات صلح ممکن است مقاومت‌های بیشتری را در سرزمین‌های اشغالی علیه اسرائیل در پی داشته باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بشار اسد در نشست سازمان کنفرانس اسلامی در دمشق بار دیگر تاکید کرد که هرگونه صلحی باید شامل پس گرفتن اراضی اشغالی اعراب از اسرائیل باشد.

اسرائیل و سوریه در سال گذشته میلادی به طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری ترکیه گفت‌وگوهای صلح را از سرگرفتند. با این حال این گفت‌وگوها پس ازحمله اسرائیل به نوار غزه از سوی دمشق به حال تعلیق درآمد.

بشار اسد به‌تازگی گفته است که از نظر وی دولت جدید اسرائیل طرف مناسبی برای گفت‌وگوهای صلح نیست، چراکه بنیامین نتانیاهو ، نخست‌وزیر اسرائیل، حاضر نیست که از بلندی‌های جولان خارج شود. بلندی‌های جولان از سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمده است.

بشار اسد در سخنرانی خود همچنین گفت که وی به صلح به عنوان یک «هدف راهبردی که زمانی باید به آن دست یافت» می‌نگرد و عدم پیشرفت روند صلحی که از دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، را ناشی از سیاست‌های اسرائیل دانست.

بشار اسد در ماه مارس سال جاری گفته بود گفت‌وگوهای غیر مستقیم اخیر با اسرائیل از آن رو به شکست انجامید که طرف مقابل تضمین روشنی برای خروج از بلندی‌های جولان نداده بود.

بشار اسد همچنین گفته بود که اسرائیل خواهان پایان پشتیبانی سوریه از حزب‌الله لبنان و حماس شده بود.

گفت‌وگوهای مستقیم سوریه و اسرائیل پیش از این، در سال ۲۰۰۰ نیز بر سر بلندی‌های جولان به شکست انجامیده بود.

بشار اسد در سخنرانی خود همچنین تصریح کرد که «شکست تلاش‌های سیاسی برای به دست آوردن حقوق مشروع به مقاومت این حق را می‌دهد که وظیفه خود برای احقاق آن حقوق را به انجام برساند.»
XS
SM
MD
LG