لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

اعلام همبستگی احمدی نژاد با بشار اسد


(عکس از آخرین دیدار روسای جمهوری ایران و سوریه: ایسنا)
(عکس از آخرین دیدار روسای جمهوری ایران و سوریه: ایسنا)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در گفت و گوی تلفنی با همتای سوری خود، آنچه را که حمله هلی کوپترهای آمريکايی به سوريه نامید، «وحشيانه و بی هدف» خواند و آن را محکوم کرد.


بر پايه گزارش سايت رياست جمهوری ايران، محمود احمد نژاد ظهر روز جمعه با بشار اسد گفت و گوی تلفنی انجام داده است.


آقای احمدی نژاد در پيوند با حمله نيروهای آمريکايی به خاک سوريه گفت: «اين اعمال کور و بی هدف بار ديگر نشان داد که دولت آمريکا در منطقه هيچ پايگاهی ندارد و شکست خورده است.»



بنا بر اعلام دولت سوريه، و تصاوير ويدئويی که دمشق آن را منتشر کرده است، چهار هلی کوپتر آمريکايی روز يکشنبه با عبور از مرز عراق وارد خاک سوريه شدند و روستای « السکريه» در نزديکی خط مرزی حمله کردند.


سوريه اعلام کرده است که در جريان اين حمله هشت غير نظامی کشته شده اند.


رييس جمهوری ايران در اين گفت و گوی تلفنی افزود: «آمريکا با عمل وحشيانه و بی هدف خود اشتباه ديگری مرتکب شد و بدينگونه ملت و دولت سوريه در راه دفاع از وطن اقتدار خود را مستحکم تر از هميشه به رخ بدخواهان نشان دادند.»


محمود احمدی نژاد با انتقاد از سياست های آمريکا در منطقه، با سوريه اعلام همبستگی کرد.


او پيامد سياست های واشينگتن در منطقه را «وحدت، تدبير و ايستادگی دولت ها و ملت های منطقه از جمله ايران و سوريه» دانست که به گفته وی، بايد از اين دستاورد تا «پيروزی نهايی» پاسداری شود.


پيشتر، علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، نيز در اظهارات شديد اللحنی، حمله ارتش آمريکا به سوريه را محکوم کرده بود.


علی لاريجانی روز چهارشنبه و در جريان جلسه علنی مجلس «پاسخ محکم و غيرقابل تصور» به ايالات متحده را تنها راه «جلوگيری» از اين حملات دانست.


او همچنين با هشدار نسبت به تکرار اين گونه حمله ها گفت: «آمريکا تصور نکند که اين اقدامات يک بازيگوشی بی هزينه است. آمريکا بايد مراقب باشد که پيکر حجيم خود را روی مين های مجاهدين شهادت طلب نيندازد.»


«آمريکا با عمل وحشيانه و بی هدف خود اشتباه ديگری مرتکب شد و بدينگونه ملت و دولت سوريه در راه دفاع از وطن اقتدار خود را مستحکمتر از هميشه به رخ بدخواهان نشان دادند.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران

بر اساس گزارش ها، يک مقام آمريکايی در واشینگتن گفته که هدف از حمله ارتش آمريکا که از خاک عراق صورت گرفت، يک فرد ارشد در شبکه انتقال شبه نظاميان و تروريست های خارجی به عراق بوده است. ولی تاکنون، نه وزارت دفاع و نه وزارت امور خارجه آمريکا، هيچکدام، به شکل رسمی در مورد اين رويداد اظهار نظر نکرده اند.


در این میان، سوريه به طور رسمی از شورای امنيت سازمان ملل متحد درخواست کرده است تا تدابيری بينديشد که مانع از تکرار چنين حملاتی بشود.


سوريه و ايران هم اکنون درباره پيش نويس توافق نامه امنيتی عراق که قرار است تا پايان سال جاری ميلادی به امضا برسد، موضعی نزديک به هم دارند.


اين توافق نامه امنيتی که به حضور نيروهای آمريکايی تا سال ۲۰۱۱ در عراق مشروعيت می بخشد، به نگرانی تهران و دمشق برای استفاده از خاک عراق برای حمله به اين دو کشور دامن زده است.


اين هفته پس از حمله نيروهای آمريکايی به سوريه، دولت عراق اعلام کرد که به دنبال گنجاندن متممی در اين پيش نويس است که آمريکا نتواند عراق را پايگاهی برای حمله به همسايگانش قرار دهد.


XS
SM
MD
LG