لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

تنش میان سوریه و اسرائیل بالا گرفت


بلندی‌های جولان
بلندی‌های جولان
اظهارات تازه وزیر خارجه اسرائیل مبنی بر این که «در جنگ بعدی، بشار اسد و اصولا خاندان اسد در سوریه از حکومت خواهند افتاد»، جنگ لفظی میان دولت‌مردان اسرائیل و سوریه را شدت بخشیده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه راست‌گرای اسرائیل، روز پنج‌شنبه، در واکنش به اظهارات روز چهارشنبه رئیس جمهوری و وزیر خارجه سوریه گفت اظهارات آنها «بوی جنگ» می‌دهد، و افزود: «ولی اگر جنگی درگیرد، نه تنها سوریه جنگ را می‌بازد، بلکه این بار خاندان اسد از قدرت به زیر کشیده می‌شوند.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «اگر حافظ اسد علیرغم همه تنش‌ها و جنگ‌ها توانست قدرت را حفظ کند، پسرش، بشار اسد، از اریکه قدرت به زیر افکنده می‌شود.»

آویگدور لیبرمن در سخنرانی خود در دانشگاه اسرائیلی «بر- ایلان» گفت: «در حالی که اهود باراک وزیر دفاع ما در روزهای اخیر فراخوانی هیجان‌انگیز در مورد لزوم رسیدن به صلح با سوریه داده، پاسخی که از سران سوریه شنیده‌ایم عبور از تمام خطوط قرمز بوده، و نمی‌توان از آن به آسانی چشم پوشید.»

آقای لیبرمن افزود: «کسانی که بر این باورند که عقب‌نشینی کامل اسرائیل از بلندی‌های جولان موجب دور شدن سوریه از هم‌پیمانی با محور شرارت می‌شود اشتباه می‌کنند.»

بشار اسد چهارشنبه در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا در مشق گفت که «اسرائیل دارد منطقه را به سوی جنگ می‌کشاند». آقای اسد در مصاحبه‌ای نیز که روز پنج‌شنبه در مجله نیویورکر منتشر شد گفت: «اسرائیلی‌ها را درک نمی‌کنم و اصولا برای رمزگشایی از سخنان آنها، یک فرهنگ زبان ویژه مورد نیاز است.»

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، نیز چهارشنبه گفته بود که «اسرائیل لات محل است» و افزود: «اگر این بار جنگی درگیرد، همه شهرهای اسرائیل در تیررس خواهد بود.»

آقای المعلم در کنفرانس خبری چهارشنبه در کنار وزیر خارجه اسپانیا به اسرائیل «توصیه» کرد که «درصدد آزمایش کردن سوریه برنیاید و از رفتارهای ناپخته دوری کند».

وی افزود: «جنگ بعدی علیه سوریه یا لبنانی‌ها علیه غزه فراگیر خواهد بود و پس از آن نیز بعید است که دیگر بتوان به فکر مذاکرات صلح بود.»

اما پاسخ تند آقای لیبرمن به اظهارات مقامات سوری واکنش‌های گسترده‌ای در محافل سیاسی اسرائیل در پی آورده، و اوپوزیسیون اسرائیل آقای نتانیاهو را به «برکناری فوری» آقای لیبرمن فرا خوانده است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای، بدون واکنش به انتقادهای فزاینده داخلی از آقای لیبرمن، اعلام کرد: «اسرائیل صلح با سوریه را می‌خواهد و آقای نتانیاهو حاضر به دیدار با رهبران سوریه در هر جای جهان، برای از سرگیری مذاکرات بدون پیش‌شرط است... اما اسرائیل به هر تجاوزی نیز پاسخی قاطع خواهد داد.»

دفتر آقای نتانیاهو همچنین از وزیران اسرائیلی خواسته است: «از اظهارنظرهای غیرضروری در مورد وضع مناسبات اسرائیل و سوریه خودداری کنند.»

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز پنج‌شنبه در نشست حزب کارگر، بدون اشاره صریح به اظهارات آقای لیبرمن، گفت: «صلح با سوریه، یک هدف راهبردی برای اسرائیل است.»

دولت پیشین اسرائیل با ابراز آمادگی برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح با سوریه، این درخواست را مطرح می‌کرد که سوریه باید از هم‌پیمانی با ایران دور شود.

در سال ۲۰۰۸ چهار دور مذاکرات غیرمستقیم صلح میان اسرائیل و سوریه با میانجی‌گری ترکیه در استانبول برگزار شد، اما انتخابات زودهنگام «کنست» اسرائیل ادامه این روند را منتفی کرد.

در پی تنش لفظی جدید اسرائیل و سوریه، حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت خود را از سوریه در برابر اسرائیل تکرار کردند.

از سوی دیگر، روزنامه هاآرتص روز جمعه نتیجه یک نظرسنجی خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد ۵۳ درصد از اسرائیلی‌ها بر این باورند که آقای لیبرمن برای احراز پست وزارت خارجه شایسته نیست و حضور ۹ ماهه او را در این مقام برای اسرائیل زیان‌بار می‌دانند.

آقای لیبرمن رهبر حزب ملی‌گرای «اسرائیل خانه ماست» و معاون او در این حزب، دانی ایالون، که معاون وزیر خارجه نیز هست، ماه گذشته موجب تنشی کم‌سابقه در مناسبات اسرائیل با ترکیه شدند که پوزش‌خواهی رسمی آنها نیز به تنش کاملا پایان نداد.
XS
SM
MD
LG