لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

محکومیت ژيلا بنی‌یعقوب به حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری


ژیلا بنی‌یعقوب
ژیلا بنی‌یعقوب
ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگاری که در رویدادهای پس از انتخابات بازداشت شده بود، در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شد.

یک منبع آگاه در ‌‌گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن تایید این خبر، اظهار داشت شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران این حکم را برای ژیلا بنی‌یعقوب صادر کرده است.

ژیلا بنی‌یعقوب پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری به همراه همسر روزنامه‌نگارش، بهمن احمدی امویی، بازداشت شد؛ خانم بنی‌یعقوب پس از تحمل ۶۰ روز زندان با قرار وثیقه آزاد شد اما همسرش همچنان در زندان به سر می‌برد؛ بهمن احمدی امویی به ۵ سال زندان محکوم شده است.

فریده غیرت، وکیل ژیلا بنی‌یعقوب، در مصاحبه با ‌وب‌سایت «تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی» با ابزار شگفتی از صدور چنین حکمی گفت: حکم صادره به هیچ وجه حق موکل من نیست. فعالیت‌های خانم بنی یعقوب در راستای شغلش یعنی روزنامه‌نگاری بوده است. او پیش از این نیز با دلایل مشابه و به خاطر فعالیت‌های شغلی‌اش بازداشت و محاکمه شده بود که یکبار از سوی شعبه ۱۵ و بار دیگر نیز از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب از اتهامات وارده تبرئه شد.»

وکیل ژیلا بنی‌یقوب، درباره محرومیت ۳۰ ساله موکلش گفت: «قوانین جمهوری اسلامی برای کسی که محارب شناخته و حتی مجازات قطع عضو نیز برای او صادر شده، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی را در نظر گرفته است. بنابراین پرسش من این است که چطور به موکل من سی سال محرومیت شغلی داده‌اند و حتی به این فکر نکرده‌اند که وقتی تنها تخصص موکل من روزنامه‌نگاری است، گذران زندگی او چگونه خواهد بود؟»

ژیلا بنی‌یعقوب در روزنامه‌های همشهری، خرداد، آزاد، صبح امروز، وقایع و سرمایه نیز سابقه فعالیت داشته است.

این روزنامه‌نگار ایرانی در سال ۱۳۸۸ برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» شد. ژیلا بنی‌یعقوب همچنین در سال ۱۳۸۹ جایزه «آزادی بیان» سازمان گزارشگران بدون مرز را از آن خود کرد.
XS
SM
MD
LG