لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

بان گی مون انتخابات عراق را ستود


 بان گی مون ، انتخابات شوراهای استانی عراق را ک گامی مهم به سوی دموکراسی تمام عیار برشمرد.
بان گی مون ، انتخابات شوراهای استانی عراق را ک گامی مهم به سوی دموکراسی تمام عیار برشمرد.

دبیرکل سازمان ملل که برای دیدار با مقام‌های عراقی به بغداد رفته است، انتخابات شوراهای استانی این کشور را گامی مهم به سوی دموکراسی تمام عیار برشمرد اما با این حال تاکید کرد که برای بهره‌مندی از «آزادی و امنیت و رفاه راستین» کارهای دیگری نیز باید انجام گیرد.

بان گی‌مون که برای دومین بار است به عنوان دبیر کل سازمان ملل به عراق سفر می‌کند، یک روز پس از آن راهی این کشور شده است که شمارش آرا حاکی از پیروزی چشمگیر متحدان نوری المالکی، نخست‌وزیر، در انتخابات شوراهای استانی است.


بان گی‌مون در دیدار با جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، گفت: «شما راه درازی را طی کرده‌اید؛ اما هنوز، مسافت زیادی هست که باید طی کنید تا از آزادی و امنیت و رفاه راستین بهره‌مند شوید.»


دبیرکل سازمان ملل روز جمعه همچنین با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.


در برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق نمایندگان سازمان ملل با مسئولان عراقی همکاری نزدیک داشتند.


در این انتخابات، که در ۱۴ استان از ۱۸ استان عراق انجام شد، شهروندان این کشور نمایندگان خود را به شوراهای استانی فرستادند.


نتايج اوليه انتخابات شوراهای استانی در عراق حاکی ازآن است که کانديداهای فهرست نزديک به نوری المالکی، نخست وزير عراق، توانسته‌اند از رقبای خود پيشی بگيرند.


اين نتايج همچنین نشان می‌دهد که مجلس اعلای اسلامی عراق در بسياری از استان‌های شيعه‌نشين، به ويژه در نجف، از رقبای خود عقب افتاده است.


اما به دليل نزديک بودن نتايج انتخابات استان‌های شيعه‌نشين، جناح نوری مالکی که با نام ائتلاف «دولت وقانون» شناخته می‌شود، برای در دست گرفتن قدرت در برخی از مناطق اين استان‌ها نيازمند ائتلاف با ساير گروه‌ها هستند.


انتخابات شوراهای استانی در عراق روز شنبه ۳۱ ژانويه برگزار شد. ۱۵ ميليون عراقی واجد شرايط رأی دادن بودند.


در این انتخابات شهروندان عراقی از بين۱۴ هزار و ۴۰۰ نامزد انتخابات استانی، ۴۴۰ نماينده را انتخاب کردند. شوراهای استانی عراق، فرمانداران استان‌ها را تعيين می‌کنند که بر پروژه‌های بازسازی این کشور نظارت دارند.


دبیر کل سازمان ملل پیش از سفر به عراق، روز جمعه از افغانستان نیز دیدار کرد. بان گی‌مون در افغانستان از نیروهای ناتو و آمریکایی خواست که در عملیات خود از کشتن غیرنظامیان پرهیز کنند.

XS
SM
MD
LG