لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

بایدن در پراگ درباره دفاع موشکی رایزنی می‌کند


جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه نوه‌اش در فرودگاه پراگ
جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه نوه‌اش در فرودگاه پراگ
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در واپسین مرحله از سفر خود به اروپای شرقی و اروپای مرکزی، پنجشنبه وارد پراگ، پایتخت جمهوری چک شد تا درباره طرح نوین دفاع موشکی آمریکا در اروپا رایزنی کند. همزمان رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در اسلواکی با وزیران ناتو در این باره گفت‌وگو می‌کند.

جو بایدن، پیش از سفر به پراگ، از رومانی و لهستان دیدن کرد و توانست حمایت این کشورها را برای طرح تازه دفاع موشکی آمریکا جلب کند.

طبق برنامه قرار است معاون باراک اوباما، با یان فیشر نخست‌وزیر، واسلاو کلاوس رئیس جمهوری و همچنین سیاسمتداران و بازرگانان چک دیدار و گفت‌وگو کند.

همچنین طبق اعلام قبلی قرار است جوزف بایدن با سرمایه‌داران و بازرگانان جمهوری چک، درباره سرمایه‌گذاری آمریکا در این کشور تبادل نظر کند.

رسانه‌های جمهوری چک پیشتر احتمال داده‌ بودند که جو بایدن به نفع شرکت آمریکایی وستینگهاوس برای تکمیل نیروگاه اتمی تملین در جمهوری چک گفت‌وگو کند تا بخت این شرکت در برابر رقبای دیگر نظیر شرکت استروئی‌اکسپورت روسیه بالا رود.

پیش از این دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان پس از دیدار با جو بایدن، گفته بود که کشورش یرای مشارکت در طرح نوین دفاع موشکی آمریکا که جانشین طرح دولت بوش شده است، از آمادگی برخوردار است.

طرح دولت بوش با مخالفت شدید روسیه مواجه بود؛ دولت باراک اوباما طرح پیشین را کنار گذاشت و ایده دیگری را جایگزین آن کرد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در بخارست نیز از استقبال مقام‌های رومانیایی از طرح نوین دفاع ضد موشک آمریکا، تمجید کرده بود.

جو بایدن در سخنرانی خود در دانشگاه بخارست گفت که طرح نوین دفاع موشکی آمریکا، «همه هم‌پیمانان ناتو و از جمله همه اعضای اروپای مرکزی ناتو» را محافظت خواهد کرد و «دفاع قوی‌تر،هوشمندانه‌تر و سریع‌تر» را ایجاد می‌کند.

رابرت گیتس در اسلواکی


از سوی دیگر وزیران دفاع ناتو روز جمعه در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، گرد هم خواهند آمد؛ در این نشست که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز حضور خواهد داشت، وی هم‌پیمانان آمریکا را در جریان طرح نوین دفاع موشکی آمریکا و نیز اوضاع افغانستان قرار خواهد داد.

رابرت گیتس پیش از این نشست گفت که مذاکرات درباره افغانستان به موضوعات مناقشه‌برانگیزی چون افزایش نیروهای اعضای ناتو در افغانستان اختصاص ندارد و بیشتر بر گسترش نیروهای امنیتی افغان و کمک‌های بشردوستانه و عمرانی متمرکز خواهد بود.
XS
SM
MD
LG