لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

بایدن: چگونگی کمک آمریکا به لبنان پس از انتخابات مشخص می‌شود


میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، و جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بیروت
میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، و جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بیروت

جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، که به بیروت سفر کرده است پس از دیدار با رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که کم وکیف کمک‌های واشینگتن با این کشور پس از انتخابات لبنان مشخص خواهد شد.

جوزف بایدن پس از دیدار با میشل سلیمان در یک کنفرانس خبری گفت: «ایالات متحده بر اساس ترکیب دولت جدید و سیاست‌های آن نحوه کمک (به لبنان را) ارزیابی خواهد کرد.»

جوزف بایدن روز جمعه پس از سفرش به بالکان وارد بیروت، پایتخت لبنان، شد. معاون باراک اوباما در حالی به لبنان سفر کرده است که این کشور در هفدهم خرداد ماه سال جاری (هفتم ژوئن) انتخابات مهم پارلمانی خود را پیش رو دارد.


سفر جوزف بایدن با واکنش حزب‌الله لبنان نیز مواجه شده است. حزب‌الله که در پارلمان لبنان نیز دارای نماینده است، با صدور بیانیه‌ای سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور در آستانه انتخابات پارلمانی را «بسیار شک‌برانگیز» توصیف و از آن به منزله «دخالت آشکار در امور داخلی» لبنان یاد کرده است.

حزب‌الله که از سوی ایران و سوریه پشتیبانی می‌شود به دنبال آن است که کرسی‌های بیشتری در انتخابات پارلمانی به دست‌ آورد. این گروه به رهبری سید حسن نصرالله هم‌اکنون ۱۴ کرسی از ۱۲۶ کرسی پارلمان لبنان را در دست دارد.

معاون باراک اوباما همچنین اتهام «دخالت در امور داخلی لبنان» که از سوی حزب‌الله به کاخ سفید زده شده را رد کرد و گفت: «من اینجا نیامده‌ام که از یک نهاد یا حزب سیاسی حمایت کنم.»

جوزف بایدن افزود: «من اینجا آمده‌ام تا پشیبانی جدی ایالات متحده از اصول بنیادین را به نمایش بگذارم.، اصلی که بیانگر اینست که تنها مردم لبنان هستند که باید رهبران خود را برگزینند.»

واشینگتن از دولت فواد سینیوره و ائتلاف موسوم به «چهاردهم مارس» در لبنان حمایت می‌کند و جوزف بایدن بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که در طول ۲۵ سال گذشته از این کشور دیدار کرده است.

نزدیک به یک ماه پیش نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از لبنان دیدن کرده بود. در آن هنگام سفر هیلاری کلینتون به لبنان نیز با واکنش منفی حزب‌الله لبنان مواجه شد.

وزیر خارجه ایالات متحده در سفر خود با اشاره به این که کشور متبوعش هرگز به لبنان و مردم این کشور خیانت نخواهد کرد گفت: «ما به حمایت از صداهای تعادل و میانه‌روی در لبنان ادامه خواهیم داد.»

پس از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و اسرائیل در تابستان سال ۲۰۰۶، ایالات متحده کمک‌های نظامی خود به ارتش لبنان را افزایش داده است و بنا بر اعلام وب‌سایت رسمی کاخ سفید معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با الیاس مور، وزیر دفاع لبنان، درباره کمک‌های بیشتر نظامی با وی رایزنی خواهد کرد.

جوزف بایدن همچنین طبق برنامه با فواد سینیوره، نخست‌وزیر، و نبیه بری، رئیس مجلس، دیدار خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG