لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

هشدار درباره گسترش تب مالت در ایران


گله‌ای در دامنه‌های دماوند
گله‌ای در دامنه‌های دماوند
رئیس انجمن علمی بیماریهای عفونی نسبت به «اپیدمی شدن» بیماری تب مالت در ایران هشدار داد و خواستار اقداماتی برای جلوگیری از گسترش این بیماری شد.

دکتر مینو محرز به خبرگزاری مهر گفت: «بیماری تب مالت روز به روز در حال افزایش است که می‌بایست نسبت به کنترل و پیشگیری از آن اقدام نمود.»

تب مالت از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است .این بیماری در دستگاه تناسلی و ادراری حیوانات اختلال ایجاد می‌کند و در انسان معمولا باعث تب، تعریق، ضعف و بی‌حالی و کاهش وزن است.

به گفته کارشناسان بهترین راه پیگشیری از این بیماری استفاده از فرآورده‌های شیری پاستوریزه و واکسیناسیون دام‌ها است
این بیماری از طریق حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و خوک به انسان انتقال می‌یابد. خوردن فراورده‌های دامی و لبنی یا انتقال مستقیم از طریق تماس با حیوان آلوده از دیگر راه‌های سرایت این بیماری است.

مینو محرز، رئیس انجمن بیماری‌های عفونی، با وجود هشدار در مورد شیوع تب مالت در ایران می‌گوید که در این مورد آمار دقیقی وجود ندارد و این ارزیابی براساس «مشاهدات و گزارش‌های دریافتی از مناطق مختلف کشور» صورت گرفته است.

رئیس انجمن بیماری‌های در مورد علت «گسترش» بیماری تب مالت می‌گوید: «احتمالا اختلال در واکسیناسیون دام‌ها که وظیفه دامپزشکی است موجب بروز این مشکل شده است.»

به گفته کارشناسان بهترین راه پیگشیری از این بیماری استفاده از فرآورده‌های شیری پاستوریزه و واکسیناسیون دام‌ها است.
XS
SM
MD
LG