لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

‌ویلیام برنز: تحریم، سیاست ایران را یک شبه تغییر نمی‌دهد


ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در سنای آمریکا گفت که رسیدن به اجماع در شورای امنیت همواره امری چالش‌برانگیز بوده و تحریم ایران نیز رفتار تهران را یک شبه تغییر نمی‌دهد.

معاون وزیر خارجه آمریکا که برای کمیته نیروهای مسلح سنا سخن می‌گفت با بیان اینکه تحریم‌های ایران برای آمریکا از «فوریت» برخوردار است، تصریح کرد که آمریکا با شدت و حدت در تلاش است که تحریم‌های موجود علیه ایران را تقویت کرده و بر دامنه آن نیز بیفزاید.

ویلیام برنز همچنین تاکید کرد که واشینگتن می‌کوشد مراکز قدرتی که در محاسبات استراتژیک ایران دخیل هستند، هدف تحریم‌ها قرار بگیرند.

ویلیام برنز همچنین به سناتورهای آمریکایی گفت که ایران از هم‌اکنون به خاطر تصمیم برخی از شرکای دیرینه‌ تجاری‌اش برای توقف سرمایه‌گذاری و پایان فعالیت‌هایشان زیر فشار قرار گرفته است.

معاون هیلاری کلینتون در عین حال تاکید کرد که تحریم‌ها تاثیر فوری برای تغییر سیاست ایران نخواهند داشت.

ویلیام برنز گفت: «نه تحریم‌های رسمی ما و نه انزوای روزافزون ایران از سوی جهان یک شبه برنامه آن را تغییر نخواهد داد؛ با این حال ما بر این باوریم که افزایش فشار سیاسی و مالی بر حکومت ایران، می‌تواند تهران را به بازنگری در رویکرد خود در مقابل جهان وادارد.»

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هر کدام طرحی را برای تحریم یکجانبه صادرات بنزین به ایران به تصویب رسانده‌اند اما این دو طرح باید در نهایت به صورت یک طرح به تصویب برسد و برای امضا برای کاخ سفید فرستاده شود؛ ایران نزدیک به ۴۰ درصد از نیاز بنزین خود را از راه واردات تامین می‌کند.

ادامه گفت‌‌وهای ۱+۵

در همین حال در دیگر شهر آمریکا، نیویورک، نمایندگان گروه ۱+۵ بار دیگر تشکیل جلسه دادند، تا درباره تحریم‌های احتمالی علیه ایران رایزنی کنند.

در این نشست، نمایندگان گروه ۱+۵ پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا برای تحریم ایران را به بحث گذاشتند؛ این پیش‌نویس که چند هفته پیش در اختیار سایر اعضای این گروه قرار گرفته، بانکداری، کشتیرانی و سرمایه‌گذاریدر بخش انرژی ایران را هدف گرفته است؛ در پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا تحریم کامل تسلیحاتی ایران و نیز تحریم اعضای سپاه پاسداران نیز در نظر گرفته شده است.

از میان اعضای دایم شورای چین تاکنون با تحریم ایران مخالفت کرده است اما در عین حال به تازگی پذیرفته که در مذاکرات گروه ۱+۵ شرکت کند.

روز سه‌ شنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، تصدیق کرد که چین به دلیل مناسبات تجاری خود با ایران، از تحریم‌های احتمالی ایران نگران است، به ویژه آنکه ایران از صادرکنندگان عمده نفت به این کشور است.
XS
SM
MD
LG