لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

برنز: روسیه به رفع تهدید ایران کمک کند


ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا

ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا، در دیدار با مقام‌های روسی در مسکو گفته است که اگر روسیه به رفع تهدیدهای ایران و کره شمالی کمک کند، واشینگتن ممکن است سپر دفاع ضد موشکی خود را مورد بازبینی قرار دهد.


ویلیام برنز به اینترفکس گفت: «ما امیدواریم که روس‌ها همچنین درک کنند که هیچ رییس‌ جمهوری ایالات متحده نمی‌‌تواند وضعی را بپذیرد که در آن ایالات متحده از جانب کشورهایی چون کره شمالی و ایران با موشک‌های اتمی ضربه‌پذیر باشد.»

ویلیام برنز افزود: «همچنانکه ما موضوع دفاع موشکی را دنبال می‌کنیم، روشن است که ما باید شماری چند از مولفه‌ها را در نظر بگیریم: اینکه آیا این سیستم کارآمد و مقرون به صرفه است و اینکه ماهیت این تهدید چیست.»

ایالات متحده پیش از این با لهستان بر سر نصب ۱۰ سامانه موشکی و با جمهوری چک درباره استقرار رادار مذاکره کرده است.

ویلیام برنز در ادامه به خبرگزاری اینترفکس گفت: «اگر از راه یک دیپلماسی قوی با روسیه و دیگر کشورهایی که با ما همکاری می‌کنند بتوانیم آن تهدید را کم یا حذف کنیم، بدیهی است که چنین شیوه‌ای در نگاه ما به دفاع موشکی موثر است.»

واشینگتن می‌گوید سپر دفاع ضد موشکی برای مقابله با کشورهایی چون ایران است اما روسیه این ادعا را رد می‌کند و هدف از این سامانه دفاعی را مسکو می‌داند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، روسیه نیز تهدید کرده بود اگر واشینگتن این طرح را متوقف نکند موشک‌های کوتاه-برد اسکندر را در مرز لهستان مستقر خواهد کرد.


منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، افغانستان و اقتصاد جهانی از جمله موضوعاتی است که به گفته ویلیام برنز می‌تواند محور مناسبات واشینگتن و مسکو باشد.


هفته گذشته نیز جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، در کنفرانس امنیتی مونیخ از لزوم احیای مناسبات واشینگتن و مسکو سخن گفته بود.

ویلیلم برنز، سفیر سابق آمریکا در مسکو بوده است. وی همچنین از جانب دولت بوش برای نخستین بار در مذاکرات ۱+۵ شرکت کرد. پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان تلاش دارند که ایران را قانع سازند تا از غنی سازی اورانیوم دست بردارد.
XS
SM
MD
LG