لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

سفر غیر منتظره بوش به عراق


جرج بوش هنگام ورود به عراق با رایان کروکر سفیر ایالات متحده در بغداد و ژنرال ری اودیرنو فرمانده نیروهای این کشور در عراق دیدار کرد. (عکس: Afp)
جرج بوش هنگام ورود به عراق با رایان کروکر سفیر ایالات متحده در بغداد و ژنرال ری اودیرنو فرمانده نیروهای این کشور در عراق دیدار کرد. (عکس: Afp)

جرج بوش، عصر یکشنبه، به طور غیرمنتظره و برای آخرین بار، به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده، وارد بغداد شد تا با مقامات عراقی دیدار و گفت و گو کند.


هواپیمای رییس‌جمهوری آمریکا، پس از حدود ۱۰ ساعت پرواز از پایگاه هوایی اندوز در واشینگتن، ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی در فرودگاه بغداد به زمین نشست.


جرج بوش با احتساب سفر روز یکشنبه، تاکنون چهار بار به عراق سفر کرده است.


کشوری که در مارس سال ۲۰۰۳ فرمان حمله به آن را صادر کرد و برپایه آمارهای منتشر شده بخش بزرگی از محبوبیت خود را پای آن خرج کرد.


جرج بوش هنگام ورود با دو مقام بلندپایه آمریکایی، رایان کروکر سفیر ایالات متحده در بغداد وژنرال ری اودیرنو فرمانده نیروهای این کشور در عراق دیدار و گفتگو کرد. انتظار می‌رود رییس‌جمهوری ایالات متحده با نیروهای آمریکایی و مقام‌های عراقی نیز ملاقات داشته باشد.


همانند دفعات گذشته این سفر نیز به صورت پنهانی و همزمان با یک برنامه اعلام شده دیگر برای جرج بوش صورت گرفت.


مطابق با اعلام کاخ سفید، قرار بود جرج بوش روز یکشنبه در مراسمی در موزه ملی آمریکا شرکت کند اما به جای آن شنبه ساعت ۲۱ به پایگاه اندروز در نزدیکی واشینگتن رفت تا مقدمات سفر وی فراهم شود.




جرج بوش در سال ۲۰۰۷ برای مهار خشونت‌های فزاینده عراق دستور افزایش نیروهای آمریکایی در این کشوررا صادر کرد.

این استراتژی با موفقیت همراه بود به طوری که تلفات نیروهای این کشور از زمان اشغال عراق به پایان‌ترین سطح خود رسیده است.


در همین حال تصویب توافقنامه امنیتی بغداد-واشینگتن در دولت و پارلمان عراق، این امکان را به نیروهای آمریکایی می دهد که تا سال ۲۰۱۱ به طور قانونی در این کشور حضور داشته باشند.



XS
SM
MD
LG