لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

چین بودجه نظامی خود را ۱۵ درصد افزایش داد


ارتش چین دومیلیون و سیصد هزار برسنل دارد که نزدیک به دوبرابر ارتش آمریکاست.
ارتش چین دومیلیون و سیصد هزار برسنل دارد که نزدیک به دوبرابر ارتش آمریکاست.
جمهوری خلق چین روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور در سال ۲۰۰۹ بودجه نظامی خود را به میزان ۱۴.۹ درصد افزایش خواهد داد.

لی جائو شينگ، سخنگوی کنگره خلق چین، با اعلام این خبر گفت در سال جاری میلادی به امور دفاعی ۴۸۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یوآن (۷۰ میلیارد و دویست میلیون دلار) اختصاص داده شده است، که نسبت به سال پیش از آن، ۶۲.۵ میلیارد یوآن افزایش نشان می‌دهد.

سخنگوی کنگره خلق چین گفت: «بودجه دفاعی چین امسال اندکی افزایش خواهد یافت.»

این میزان افزایش در بودجه دفاعی چین در حالی صورت می‌گیرد که آن کشور سال گذشته نیز ۱۷.۹ درصد به بودجه نظامی خود افزوده بود.

ایالات متحده، ژاپن و دیگر هم‌پیمانان آمریکا تاکنون بارها نسبت به افزایش هزینه‌های نظامی و «نبود» شفافیت در بودجه نظامی چین ابراز نگرانی کرده‌اند.

لی جائو شينگ، سخنگوی کنگره خلق چین، هرگونه نگرانی درباره هزینه‌های دفاعی این کشور را بی‌مورد دانست و گفت: «توان محدود نظامی چین تنها به منظور پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی‌اش به کار خواهد رفت.»

سخنگوی کنگره خلق چین، با بیان اینکه افزایش بودجه نظامی این کشور برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شود، این مقدار اختصاص بودجه را نسبت به جمعیت و تولید ناخالص ملی چین «ناچیز» برشمرد.

به گفته این مقام چینی در حالی که بودجه نظامی چین معادل با ۱.۴ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است، بودجه نظامی ایالات متحده برابر با چهار درصد تولید ناخاص ملی و بودجه‌های نظامی بریتانیا و فرانسه هرکدام معادل با دو درصد تولید نالخص ملی این کشورهاست.

سخنگوی کنگره خلق چین تاکید کرد که بخش عمده‌ای از افزایش بودجه دفاعی چین به افزایش سطح رفاه دو میلیون و سیصد هزار پرسنل این بخش اختصاص خواهد یافت تا سطح زندگی نیروهای نظامی چین متناسب با دیگر اقشار جامعه ارتقا یابد.

این مقام چینی همچنین گفت از محل این بودجه برای ارتقای فناوری اطلاعات ارتش و افزایش توانایی نیروهای نظامی برای مقابله با فجایع طبیعی و نیز افزایش توان این نیروها در مبارزه با تروریسم صرف خواهد شد.

بودجه دفاعی ایالات متحده نیز برای سال جاری میلادی، ۵۱۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که نسبت به سال پیش از آن ۷.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بازسازی تاسیسات نظامی چین در جنوب غربی این کشور که در ماه مه سال ۲۰۰۸ در پی زمین‌لرزه ویران شد، یکی دیگر از مواردی است که به گفته این مقام چینی از محل این بودجه برای آن هزینه خواهد شد.

سخنگوی کنگره خلق چین تاکید کرد که هزینه‌های دفاعی این کشور شفاف است و دولت چین بودجه‌ای اعلام نشده برای آن در نظر نگرفته است.

در همین حال تاکشی آکاماتسو، معاون سخنگوی وزارت خارجه ژاپن، با ابراز نگرانی از برنامه‌های نظامی چین گفت: «در بودجه دفاعی چین نقاط غیرشفافی وجود دارد که ما امیدواریم که باز هم شاهد شفافیت بیشتری در سیاست‌های دفاعی و از جمله در بودجه و قدرت نظامی چین باشیم.»

ژاپن در نظر دارد ۴.۸ تریلیون ین (۴۸.۸ میلیارد دلار) در سال مالی جدید -که از آوریل ۲۰۰۹ آغاز می‌شود- به بخش دفاعی این کشور اختصاص دهد.

بودجه دفاعی ایالات متحده نیز برای سال جاری میلادی، ۵۱۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که نسبت به سال پیش از آن ۷.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم منهای میلیارد‌ها دلاری است که ایالات متحده در عراق و افغانستان و برخی سلا‌ح‌های اتمی هزینه می‌کند.

با وجود افزایش بودجه دفاعی آمریکا در سال جاری میلادی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آن کشور، هفتم اسفند ماه اعلام کرد که در بودجه سال آينده آمريکا هزينه برنامه‌های تسليحاتی کاهش خواهد يافت و هزينه واقعی جنگ در عراق و افغانستان نیز مشخص خواهد شد.
XS
SM
MD
LG