لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

گیتس و کلینتون سیاست اتمی آمریکا دربرابر ایران را تشریح کردند


هیلاری کلینتون و رابرت گیتس
هیلاری کلینتون و رابرت گیتس
رابرت گیتس و هیلاری کلینتون، روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کردند که ایران و کره شمالی به خاطر سرپیچی از قطعنامه‌های شورای امنیت از راهبرد هسته‌ای تازه ایالات متحده مستثنی شده‌اند.

وزیران دفاع و خارچه ایالات متحده در مصاحبه با شبکه ان بی سی همچنین توافق آمریکا و روسیه برای کاهش سلاح‌های اتمی را، عامل تقویت موضع دولت باراک اوباما برای منزوی ساختن ایران و کره شمالی برشمردند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، «شکیبایی» واشینگتن در برابر ایران را عامل پشتیبانی بین‌المللی از تحریم ایران عنوان کرد و گفت به خاطر این رویکرد دیگر کشورها متوجه شدند که ایرانی‌ها باب مذاکره را بسته‌اند و از این رو به ضرورت اتخاذ یک تصمیم درباره ایران پی‌برد‌ه‌اند.

در این مصاحبه تلویزیونی، از این دو وزیر باراک اوباما پرسیده شد چرا در سیاست تازه هسته‌ای آمریکا، دو کشور ایران و کره شمالی مستثنی هستند.

رابرت گیتس و هیلاری کلینتون در مورد اینکه چرا ایران و کره شمالی از سیاست هسته‌ای آمریکا مستثنی هستند، سرپیچی این دو کشور از قطعنامه‌های شورای امنیت را دلیل اتخاذ این تصمیم برشمردند.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در پاسخ به این پرسش گفت: «به خاطر اینکه آنها پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را رعایت نمی‌کنند، از این رو در مورد آنها چنین شرایطی صدق نمی‌کند؛ (و) همه گزینه‌های در مورد آنها بر روی میز است.»

هیلاری کلینتون در ادامه اظهارات رابرت گیتس گفت که اگر آمریکا هدف حمله بیولوژیک قرار بگیرد، «چنین شرایطی (در مورد آنها) صدق نمی‌کند.»

روز سه‌شنبه، باراک اوباما اعلام کرد که ایالات متحده تنها در «شرایط استثنایی» از جنگ‌افزارهای اتمی استفاده خواهد کرد؛ بر پایه این راهبرد تازه، آمریکا به کشورهایی که مجهز به سلاح اتمی نیستند و به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی پایبند هستند، حتی اگر به آمریکا حمله شیمیایی و بیولوژیک بکنند، حمله اتمی نخواهد کرد؛ این برای نخستین بار است که آمریکا خود را متعهد به چنین سیاستی کرده است.

با این حال در راهبرد تازه هسته‌ای آمریکا، دو کشور ایران و کره شمالی به دلیل آنچه که عدم پایبندی به پیمان منع گسترش سلا‌ح‌های هسته‌ای خوانده شده، مستثنی هستند؛ این بدان معناست که آمریکا به طور بالقوه حمله اتمی به این دو کشور را در صورت حمله از سوی این کشورها مد نظر خواهد داشت.

در واکنش به سیاست تازه هسته‌ای ایالات متحده، روز یکشنبه آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به شدت به دولت آمریکا حمله کرد و از آن را به عنوان تهدید هسته‌ای ایران از سوی آمریکا برشمرد.

ایران در آستانه تولید بمب اتم نیست

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده همچنین اظهار داشت که ایران به آستانه تولید بمب اتم نرسیده و شتاب برنامه اتمی تهران از آنچه که انتظار داشته، کمتر شده است.

رابرت گیتس گفت: «آنچنانکه گفته‌ام، و آنچناکه ارزیابی ما حکایت از آن دارد، ایرانی‌ها... هنوز... ظرفیت اتمی شدن ندارند.»

وزیر دفاع ایالات متحده در ادامه تصریح کرد که شتاب برنامه اتمی ایران «از آنچه که ایرانی‌ها انتظار را داشتند... کندتر شده است؛ اما آنها همچنان در همان مسیر حرکت می‌کنند.»

وزیر دفاع ایالات متحده در پاسخ به این پرسش که در صورت دست یافتن ایران به بمب اتم یا ظرفیت تولید آن، چه تهدیدی از جانب این کشور متصور است، خود پرسشی دیگر مطرح کرد و گفت: «آنها تا چه اندازه پیش رفته‌اند؟ اگر سیاست آنها رفتن به سوی آستانه (تولید بمب) باشد، اما نه تولید آن، چگونه می‌توان گفت که آنها (بمب) تولید نکرده‌اند؟ از این رو این موضوع به یک مسئله جدی راستی‌ آزمایی بدل می‌شود.»

رابرت گیتس در این برنامه بار دیگر بر سیاست کاخ سفید تاکید کرد و اظهار داشت که واشینگتن هر کاری خواهد کرد که ایران به بمب اتم دست نیابد.
XS
SM
MD
LG