لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۰

کلینتون: برای تغییر رفتار ایران، تحریم‌ها باید شدت یابد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه، اعلام کرد که دولت واشینگتن از دیگر کشورهای جهان خواهد خواست در تشدید تحریم های ایران به آمریکا بپیوندند تا رفتار رژیم ایران تغییر کند.

وزیر خارجه ایالات متحده، اظهار داشت که تلاش ایران برای دستیابی «به جنگ‌افزارهای هسته‌ای» می‌تواند برای خاورمیانه و نقاط دیگر دنیا بسیار بی‌ثبات‌کننده باشد.

وزیر خارجه ایالات متحده، با اشاره با اعتراض‌های مردمی در ایران، اظهار داشت «هم‌پیمانی با رژیمی که از سوی شمار کثیری از مردم خودش مطرود است» موضع چندان «هوشمندانه‌ای» نیست.

هیلاری کلینتون که با شبکه تلویزیونی ونزوئلائی گلوبوويژن مصاحبه می‌کرد درباره انتخابات ۲۲ خرداد ماه و رویدادهای پس از آن گفت: «ما در هفته‌های گذشته دیدیم که ایران برای دموکراسی خودش هم احترام قائل نیست و علیه اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندانش خودش اقدام کرد.»

هیلاری کلینتون تصریح کرد که دولت باراک اوباما، بر این باور است که منافع دنیا از راه تعامل با ایران که به «تقویت رژیم» بینجامد، تامین نمی‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین به پیوند‌های سیاسی و اقتصادی ایران و ونزوئلا نیز ابراز نگرانی کرد.

هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، که بارها با ایران سفر کرده است، از معدود سران کشورهایی بود که انتخابات اخیر ایران و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد دفاع کرده است.

هوگو چاوز، پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه ایران در نطق رادیو و تلویزیونیخود گفت: «ما از جهان می‌خواهیم به ایران احترام بگذارند، چراکه تلاش‌های درجریان است که توان انقلاب ایران را تحلیل ببرد.»

در حالی که کشورهای غربی و ایالات متحده از سرکوب و دستگیرهای گسترده در روزهای اخیر از تهران انتقاد کرده‌اند، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به این کشورهای هشدار داده است که از «دخالت» در ایران پرهیز کنند.

رهبر جمهوری اسلامی که انتخابات اخیر را که سالم خوانده و حمایت قاطع خود را از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است، روز دوشنبه گفت: «ما اظهارات و رفتارهای مداخله‌جويانه اين دولت‌ها را محاسبه خواهيم کرد و قطعاً در آينده روابط جمهوری اسلامی ايران با آنها تاثير منفی خواهد داشت.»


موضع‌گیری رئیس ستاد مشترک آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

در همین حال دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت که گرچه حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران یک گزینه است اما چنین اقدامی دارای پیامدهای وخیم و پیش‌بینی ناپذیر است.

به گفته این ژنرال آمریکایی ایران تا دستیابی یه جنگ‌افزار هسته‌ای احتمالا یک تا سه ‌سال فاصله دارد که مجال اندکی برای راه دیپلماتیک باقی می‌گذارد.

رئیس ستاد مشترک آمریکا همچنین اظهار داشت که حمله به ایران می‌تواند پاسخ محکم تهران را در پی داشته باشد.

تهران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز دارد با این حال کشورهای غربی می‌گویند ایران اهداف نظامی در برنامه اتمی خود دارد.

شورای امنیت نیز با صدور سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.
XS
SM
MD
LG