لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۷

ژنرال آمریکایی: از نفوذ ایران در عراق کاسته شده است


رابرت کان
رابرت کان
معاون فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، روز دوشنبه، اعلام کرد در ماه‌های گذشته از نفوذ ایران بر کشور همسایه خود، کاسته شده است.

ژنرال رابرت کان، معاون فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، گفت: «به نظر من احتمالا در چند ماه گذشته، در دوره شکل‌گیری دولت عراق، از نفوذ ایران، به نوعی کاسته شده است.»

معاون فرمانده نیروهای آمریکایی افزود: «ما همگی شاهد اشکال گوناگون نفوذ ایران هستیم که برخی از آنها در واقع مثبت هستند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ ژنرال رابرت کان که از طریق ویدئو کنفرانس با خبرنگاران در واشینگتن گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «ما معتقدیم برخی از موارد نفوذ ایران منفی است، اگرچه بسیار دشوار است که این موارد را به دولت ایران نسبت دهیم.»

ژنرال رابرت کان در توضیح اظهارات خود، گفت سلاح‌هایی که از آن سوی مرز می‌آید ممکن است از سوی عوامل غیردولتی روانه عراق شوند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که نوری المالکی در مهرماه امسال به ایران سفر کرد که در رسانه‌ها از تلاش وی برای جلب حمایت تهران برای نخست‌وزیری‌اش تعبیر شد. نوری المالکی در این مدت، به غیر از ایران به برخی از پایتخت‌های کشورهای منطقه نیز سفر کرده است.

یک روز پیش از سفر نوری المالکی به ایران، رقیب وی، ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق که از حمایت‌های سنی‌مذهبان برخوردار است، ایران را به مداخله در امور عراق و بی‌ثبات کردن خاورمیانه متهم کرده بود.

ایاد علاوی، بیشتر به دنبال حمایت عربستان و کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

از سوی دیگر در حالی که هشت ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، گرو‌ه‌های سیاسی در این کشور هنوز نتوانسته‌اند برای تعیین نخست‌وزیر آینده به توافق برسند.

گرچه ایاد علاوی در این انتخابات اندکی بیش از رقیب اصلی‌‌ خود نوری المالکی رای آورد، اما از آنجا که اکثریت پارلمان را در دست نداشت، نتوانست به نخست‌وزیری برسد.

با این حال، پس از هشت ماه بن‌بست، روز دوشنبه رهبران گروه‌های عمده سیاسی در شهر اربیل گرد هم آمدند تا برای تشکیل دولت جدید مذاکره کنند.

در این نشست نوری المالکی و رقیب وی ایاد علاوی حضور داشتند؛ این نشست قرار است تا روز چهارشنبه ادامه داشته باشد.
XS
SM
MD
LG