لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

‌کنگره آمریکا آماده تحریم‌های شدیدتر علیه ایران است


سنای آمریکا، مجلس علیای کنگره به شمار می‌رود.
سنای آمریکا، مجلس علیای کنگره به شمار می‌رود.
شماری از قانونگذاران آمریکایی می‌گویند اگر گفت‌وگوهای با ایران نتایج مطلوب را در پی نداشته باشد، کنگره ایالات متحده آماده است برای وضع تحریم‌های شدیدتر بر ایران بی‌درنگ وارد عمل شود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سناتور دموکرات، کریستوفر داد، رئیس کمیته بانکداری سنا، به همراه برخی دیگر از سناتورها در حال کار بر روی طرحی است که به برپایه آن اگر تلاش‌های دیپلماتیک کنونی درباره برنامه اتمی ایران شکست بخورد، تحریم‌های شدیدی را علیه تهران اعمال کنند.

سناتور داد می‌گوید: «کنگره باید رئیس‌ جمهور اوباما را به صورت همه‌جانبه به ابزار مواجهه با تهدید‌های ایران تجهیز کند.»

سناتور داد تأکید می‌کند که اقدامات در پیش رو شامل کشاندن تحریم‌ها به بخش بزرگتری از دادو ستدهای مالی و نیز تحریم صادرات بنزین به ایران خواهد بود؛ قرار است کمیته بانکداری سنا روز سه‌شنبه درباره گسترش تحریم‌های ایران رایزنی کند.

پیش از این نیز چند تن از قانونگذاران آمریکایی خواستار آن شده بودند که این کشور منتظر اجماع جهانی نشود و بر ایران تحریم‌های جدیدی وضع کند.

اظهارات سناتور داد در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگوهای روز پنجشنبه گروه ۵+۱ با ایران را «آغازی سازنده» توصیف کرداما تأکید کرد که ایران باید گفته‌های خود را در عمل نشان دهد.

ایران در این گفت‌وگوها موافقت خود را با بازرسی کارخانه غنی‌سازی قم که به تازگی علنی شده، اعلام کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که دولتش و کنگره به طور مشترک بر روی طرح‌هایی کار می‌کنند تا در صورت لزوم بخش انرژی، مالی و مخابرات ایران را هدف تحریم قرار دهند.

دولت ایالات متحده امیدوار است بتواند یک اجماع جهانی که چین و روسیه را نیز در برگیرد، علیه ایران تشکیل دهد.

تاکنون چندین نفر از چهره‌های برجسته دموکرات‌ها و از جمله سناتور جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفته‌اند که باید از روی حسن نیت به ایران مهلت کوتاهی داده شود،و اگر تلاش‌‌های دیپلماتیک ثمری نداد، تحریم‌های گسترده‌تر به اجرا درآید.
XS
SM
MD
LG