لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

اخبار ضدونقیض درباره دفن پنهانی کشته‌شد‌گان حوادث پس از انتخابات


بهشت زهرا
بهشت زهرا
در حالی که سایت نوروز، ارگان جبهه مشارکت، خبر از دفن پنهانی چندین نفر از کشته‌شدگان انتخاباتی در روزهای ۲۱ و ۲۴ تیرماه در بهشت‌ زهرا خبر داده است، فرهاد تجر ی، عضو کمیسیون امنیت ملی این خبر را تکذیب کرد.

ارگان جبهه مشارکت در ۳۱ خردادماه به نقل از یکی از «پرسنل بهشت زهرا» خبری منتشر کرد که حاکی از آن است که «در روزهای ۲۱ و ۲۴ تیرماه جنازه‌هایی بدون نام و مشخصات و تحت تدابیر شدید امنیتی، به این قبرستان آورده شده و با صدور اجباری جواز دفن برای آنها در قطعه ۳۰۲ به خاک سپرده شده است.»

با این حال پارلمان نیوز، ارگان اقلیت مجلس، گزارش داده است که فرهاد تجری، عضو کمسیون امنیت ملی در در پاسخ به این سئوال که آیا افراد دفن شده از مفقودی‌های حوادث پس از انتخابات بوده‌اند، گفت:«اصل خبر دروغ است چه برسد به اینکه تعیین کنند کدام افراد دفن و خاکسپاری شده‌اند.»

این عضو کمیسیون ملی همچنین تاکید کرده است که «همه مسایل در بازداشت‌ها شفاف است و ابهامی وجود ندارد».

فرهاد تجری همچنین در پاسخ به این سئوال پارلمان‌نیوز که بررسی لیست ۶۹ نفره علیرضا بهشتی به کمیسیون امنیت در مورد افراد کشته شده و مفقودی‌های حوادث پس از انتخابات به کجا رسیده است، گفت:«قرار بود آقای بهشتی و کمیته ویژه آنها مشخصات آن لیست را کامل کنند و در اختیار ما قرار دهند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.»

علیرضا بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی پیش از این اعلام کرده است که برای آنها کشته شدن ۶۹ نفر محرز شده است؛ با این حال احمد رضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ این آمار را تکذیب کرده و آن را عملیات روانی خوانده است.

سایت نوروز به تازگی اعلام کرد بر پایه اطلاعاتی که به دست آورده در روز ۲۱ تیرماه از میان جوازهای دفن صادر شده، « ۲۸ جواز» بدون ذکر نام و نام خانوادگی» صادر شده است و در روز ۲۴ تیرماه نیز «۱۶ جواز» دفن نیز دارای مشخصات نبوده‌اند که همگی آنها در قطعه ۳۰۲ دفن شده‌اند.

سایت نوروز پیش از این نیز در تاریخ ۲۴ تیرماه به نقل از یکی ازمادران مفقودشدگان انتخاباتی خبری منتشر کرده بود که برای پیدا کردن جنازه به سردخانه‌ای صنعتی در جنوب غربی تهران رفته، که در آن دهها جسد بوده است.

ارگان مشارکت تاکید می‌کند از آنجا که برخی از اجساد تحویل داده شده به خانواده‌ها منجمد شده، و تغییر شکل داده بودند، این امر شاهدی دیگری بر آن است که این اجساد در سردخانه صنعتی نگهداری شده بودند.

سایت نوروز همچنین شماره جوازهای صادر شده از سوی سازمان بهشت زهرا را منتشر کرده است.

در همین حال اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، بار دیگر از عملکرد این نیرو در رویدادهای پس از انتخابات دفاع کرد و خواستار برخورد با «فتنه» آفرینان شد.

با افشای مرگ چند زندانی در بازداشتگاه کهریزک و نیز احتمال تجاوز به زندانیان که از سوی مهدی کروبی مطرح شده است، عملکرد نیروی انتظامی از سوی گرو‌ه‌‌ها و چهره‌های منتقد و نیز برخی از سازمان‌های بین‌المللی محکوم شده است.

این انتقادها تا آنجا پیش رفت که حمیدرضا کاتوزیان، نماینده اصولگرای مجلس، شخص اسماعیل احمدی‌مقدم را مسئول مرگ زندانیان دانسته است.
XS
SM
MD
LG