لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

تصمیم بانک های مرکزی برای تزريق ۳۶۰ ميليارد دلار به بازار


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ ماه پيش کليد خورده در هفته های اخیر وارد مرحله تازه ای شده است.(عکس: AFP)
بحران مالی آمريکا که از ۱۳ ماه پيش کليد خورده در هفته های اخیر وارد مرحله تازه ای شده است.(عکس: AFP)

بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان اعلام کردند که قصد دارند با تزريق ۳۶۰ ميليارد دلار به بازارهای خود بحران مالی کنونی را مهار کنند.


بانک مرکزی آمريکا همراه با بانک های مرکزی اروپا، ژاپن، بريتانيا، کانادا و سوييس می گویند که در «اقدامی هماهنگ» ۳۶۰ ميليارد دلار را به بازارهای مالی تزريق می کنند.


همزمان با تشدید بحران وال استريت، بانک مرکزی آمريکا با صدور بيانيه ای اعلام کرد، که مجوز تزريق ۱۸۰ ميليارد دلار به بازار را صادر کرده است.


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ ماه پيش کليد خورده در هفته های اخیر وارد مرحله تازه ای شده است و اميدها برای اينکه اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده است.


چهارشنبه شب و با در خطر قرار گرفتن موجوديت بانک «مورگان استانلی»، يکی ديگر از نمادهای وال استريت، بازارهای مالی آمريکا بيش از پيش در بحران فرو رفتند.


برآورد می شود در طول سال جاری شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوييس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.

هراس سرمايه گذاران به اندازه ای است که حتی ضمانت تاريخی دولت آمريکا برای نجات «آمريکن اينترنشنال گروپ» (ای آی جی) که بزرگترين شرکت بيمه دنياست، موثر واقع نشد.


در بازار وال استريت، شاخص «داو جونز» چهارشنبه شب با ۴۴۹.۳۶ واحد سقوط تنها در سه روز ۷.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص «استاندارد اند پورز/ تی اس اکس» نيز تا پايان روز ۳۴۹.۳ واحد سقوط داشت.


سرعت سرايت بحران کنونی به حدی است که تلاش های سياستگذاران مالی را برای يافتن راه حلی مناسب عقیم گذاشته است. تنها چند روز پس از آن که بانک «ليمن برادرز» اعلام ورشکستگی کرد، و «مريل لينچ اند کو» در لحظه آخر برای نجات خود راهی انديشيد، دو غول ديگر وال استريت به ورطه سقوط نزديک شدند.


«گلدمن ساچز گروپ» و «مورگان استنلی» آخرين بازماندگان بانک های بزرگ و مستقل سرمايه گذاری آمريکايی چنان ارزش سهام خود را از دست دادند که گفته می شود «مورگان استنلی» راه حل ادغام با يک بانک ديگر را برای نجات خود در نظر گرفته است.


«واشينگتن میوچوال» که يک موسسه عظيم وام دهنده است، برای بقای خود به دنبال خريدار می گردد. در اين سوی اقيانوس اطلس، بانک بريتانيايی «اچ بی او اس پی ال سی» پس از آن که نيمی از ارزش بازار خود را در طول تنها يک هفته از دست داد، وادار شد خود را به رقيبش «ليودس تی اس بی گروپ پی ال سی» بفروشد.


به گفته اقتصاد دانان، ريشه اين بحران مالی وام هايی است که طی مدتی طولانی برای خريد مسکن در اختيار شمار بسيار زيادی از آمريکايی های کم در آمد قرار گرفت.


در پی رکود بازار مسکن، و ناتوانی وام گيرندگان در بازپرداخت اقساط بدهی شان، تعداد قابل ملاحظه ای از موسسات مالی آمريکايی و نيز غير آمريکايی با دشواری های بزرگ مالی روبرو شدند.


برآورد می شود که در طول سال جاری شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوييس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.


XS
SM
MD
LG