لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

چاوز سفیر آمریکا را از ونزوئلا اخراج کرد


رييس جمهوری ونزوئلا از وزير امور خارجه اش خواست که سفير اين کشور را «پيش از آن که بيرونش بيندازند» از واشینگتن فرا بخواند.(عکس: EPA)
رييس جمهوری ونزوئلا از وزير امور خارجه اش خواست که سفير اين کشور را «پيش از آن که بيرونش بيندازند» از واشینگتن فرا بخواند.(عکس: EPA)

هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، با متهم کردن سفیر ایالات متحده آمریکا به توطئه و دسیسه چینی از وی خواست ظرف ۷۲ ساعت خاک اين کشور را ترک کند.


آقای چاوز این اقدام خود را همچنین اعلام همبستگی با دولت بوليوی دانست.


پيش از اين نیز و در پی ناآرامی های اخير بوليوی، دولت ایو مورالس، سفير ايالات متحده آمریکا را از خاک خود اخراج کرد و واشینگتن نيز روز پنجشنبه از سفير بوليوی خواست که اين کشور را ترک کند.


دولت بولیوی، آمریکا را به همدستی با مخالفان ایو مورالس، رييس جمهوری اين کشور متهم کرده است.


آقای مورالس، که نخستين رهبر بومی بوليوی است در این باره گفت: «بدون ترس از امپراطوری، من اعلام می کنم آقای گلدبرک، سفير ايالات متحده آمریکا، عنصری نامطلوب است.»


رييس جمهوری ونزوئلا و متحد مورالس نیز پنجشنبه شب اعلام کرد «تا زمانی که دولتی در ايالات متحده نباشد که به مردم آمريکای لاتين احترام بگذارد»، کاراکاس پذيرای سفير تازه اين کشور نخواهد بود و تا زمانی که جورج بوش، از کاخ سفيد برود سطح مناسبات دو کشور کاهش خواهد يافت.


هوگو چاوز گفت: «آنها تلاش دارند همان کاری را که در بوليوی انجام دادند اينجا هم انجام دهند. يانکی ها بس است!»


رييس جمهوری چپگرای ونزوئلا افزود: «من مسئوليت همه اين دسيسه چينی ها عليه ملت هايمان را به عهده ايالات متحده آمریکا می دانم.»


هوگو چاوز هنگام سخنرانی به ساعت خود نگاه کرد و گفت: «از اين لحظه، اين سفير يانکی در کاراکاس، ۷۲ ساعت وقت دارد که ونزوئلا را ترک کند.»


رييس جمهوری ونزوئلا پنجشنبه شب اعلام کرد «تا زمانی که دولتی در ايالات متحده نباشد که به مردم آمريکای لاتين احترام بگذارد»، کاراکاس پذيرای سفير تازه اين کشور نخواهد بود و تا زمانی که جورج بوش، از کاخ سفيد برود سطح مناسبات دو کشور کاهش خواهد يافت.

رييس جمهوری ونزوئلا از وزير امور خارجه اش هم خواست که برناردو آلوارز، سفير اين کشور را «پيش از آن که بيرونش بيندازند» از واشینگتن فرا بخواند.


در همين حال سفارت آمریکا در کاراکاس اعلام کرد از سخنرانی هوگو چاوز اطلاع دارد اما هنوز يادداشت رسمی در اين باره دريافت نکرده است. ادواردو هولزائور، سخنگوی سفارت آمریکا، گفته است که پاتريک دودی، سفير واشینگتن در ونزوئلا اين هفته به آمريکا باز می گردد.


مناسبات کاراکاس- واشنگتن در روزهای اخير دچار تنش بیشتری شده است. هوگو چاوز که کشورش چهارمين صادرکننده نفت به ايالات متحده است تهديد کرده است که «اگر هر گونه تعرضی عليه ونزوئلا صورت گيرد» جريان نفت به آمريکا را قطع می کند.


هوگو چاوز تا کنون چندین بار تهديد کرده است که صدور نفت به آمریکا را متوقف می کند اما در حالی که آمريکا در صدر وارد کنندگان نفت از اين کشور است، اين اقدام زيان مالی هنگفتی به کاراکاس وارد خواهد کرد.


پاتريک دودی که تنها يک سال پيش به اين مقام منصوب شد، ماه گذشته با ابراز تاسف از اين که ابتکار عمل در دست قاچاقچيان مواد مخدر است و مقام های ايالات متحده و ونزوئلا درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر با يکديگر همکاری نداشته اند، باعث ناخشنودی چاوز شد.


چاوز پس از اين اظهارات گفته بود که احتمالا سفير آمريکا بايد «به زودی چمدان هايش را ببندد.»


کاراکاس در هفته گذشته نیز با فرود دو فروند بمب افکن استراتژيک روسيه در ونزوئلا موافقت کرد که نگرانی آمریکا را برانگیخته است. فرود اين دو فروند بمب افکن در خاک ونزوئلا با تنش مسکو- واشينگتن بر سر گرجستان و مناقشه درباره سپر پاد موشک آمريکا همزمان شده است.


هوگو چاوز روز پنجشنبه گفت: «حضور هواپيماهای روسی در ونزوئلا يک هشدار است.»


چند ساعت پيش از دستور چاوز برای اخراج سفير آمريکا، رييس جمهوری ونزوئلا گفته بود که گروهی به اتهام توطئه چينی برای سرنگونی وی دستگير شده اند.


وی افزود: در اين گروه، شماری از افسران کنونی و پيشين ارتش هستند که با پشتيبانی آمریکا قصد ترور وی را داشته اند.


رییس جمهوری ونزوئلا بارها آمریکا را متهم به براندازی يا ترور خود کرده است که این ادعاها از سوی واشینگتن رد شده است.


XS
SM
MD
LG