لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

ادامه نوسان در بازار ارز ایران؛ «بانک مرکزی مداخله می‌کند»


در حالی که بازار ارز ایران با نوسان‌ها شدید روبرو است، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران، روز پنجشنبه اعلام کرد، تا هفته آینده با دخالت دولت بهای دلار متعادل خواهد شد.

محمود بهمنی با بیان اینکه «قیمت واقعی» دلار ۱۰۶۰ تومان است، گفت: «قطعا تا هفته آينده قيمت دلار به حالت عادی خود بر می‌گردد».

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: «قيمت سکه اگر بالاتر از قيمت‌های جهانی باشد تا حدی سکه به بازار تزريق خواهيم کرد که قيمت‌ها کاهش يابد و به حد تعادل برسد».

با این حال خبرگزاری مهر گزارش کرده است، با وجود تزریق «نامحدود سکه و دلار» به بازار، نوسان قیمت‌ها در این دو بازار همچنان ادامه دارد.

محمود بهمنی، پس از چند روز سکوت بانک مرکزی، درباره تغییرهای شدید در بازار ارز سکه روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری، اعلام کرده بود که بانک مرکزی جلوی افزایش قیمت ارز و سکه را خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی، ضمن تایید افزایش تقاضا برای خرید و ارز و سکه به کسانی که قصد دارند در این دو بخش برای رسیدن به سود سرمایه‌گذاری کنند، هشدار داده بود که با عرضه دلار و سکه از سوی بانک مرکزی، «قطعا متضرر» خواهند شد.

در همین حال گمانه‌زنی رسانه‌های داخلی و خارجی در مورد نوسان‌های شدید بازار ارز و طلا همچنان ادامه دارد.

روزنامه واشینگتن پست روز پنجشنبه تحریم‌های ایران را از جمله عامل بی‌ثباتی در بازار ارز ایران برشمرده است.

به نوشته این روزنامه، در ماه‌های اخیر امارات متحده عربی، به ویژه دوبی، زیر فشار آمریکا در ارائه خدمات مالی به ایران همچون گذشته عمل نمی‌کند.

واشینگتن پست می‌افزاید، از روز یکشنبه بانک‌های دولتی ایران در امارات، ارائه ارز خارجی را متوقف کردند و از پنجشنبه گذشته نیز،مراکز مالی امارات دیگر برای ایرانی‌ها درهم انتقال نمی‌دهند.

واشینگتن پست می‌نویسد در نتیجه اعمال محدودیت از سوی امارات، بازرگانان ایرانی که برای دور زدن تحریم‌ها از حواله مالی استفاده می‌کردند بیش از پیش با مشکل مواجه شده‌اند.

بی‌ثباتی در بازار ارز و سکه در حالی صورت گرفته است که بازار طلا فروشان در تهران و چند شهر دیگر، در اعتراض به اجرای مالیات بر ارزش افزوده در پنجمین روز از اعتصاب خود به سر می‌برند.

در هفته‌ای که گذشت، ریال ایران در برابر دلار آمریکا، نزدیک به ۱۵ درصد ارزش خود را از دست داد تا اینکه روز پنجشنبه اندکی بهبود پیدا کرد.

روزنامه واشینگتن پست همچنین نظر برخی از کارشناسان را منعکس کرده است که به گمان آنها دولت با افزایش بهای دلار، قصد دارد درآمد خود را افزایش دهد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، قیمت دلار در روز پنجشنبه، نسبت به روز قبل، با کاهش ۴۰ تا ۷۰ تومانی مواجه بود و در بازار بين ۱۱۵۰ تا ۱۱۸۰ خرید و فروش شد؛ قیمت رسمی دلار که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، ۱۰۲۰ تومان بود.

در همین روز سکه تمام بهار طرح قدیم در تهران بین ۳۷۰ تا ۳۷۵ و سکه تمام بهار طرح جدید، بین ۳۵۰ تا ۳۵۲ هزار تومان خرید و فروش شد.
XS
SM
MD
LG