لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

فرانسه: پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران آماده رای‌گیری است


شورای امنیت
شورای امنیت
‌ ژرار آرو، نماینده فرانسه در سازمان ملل ، روز دوشنبه اعلام کرد، پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های ایران برای رای‌گیری در شورای امنیت آماده است.

درحالیکه ایالات متحده تلاش دارد دور چهارم تحریم‌های علیه ایران هر چه زودتر در شورای امنیت به تصویب برسد، نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفت این رای‌گیری احتمالا به زودی زود به رای گذاشته شود.

از سوی دیگر، فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل، نیز اظهار داشت حامیان پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران امیدوارند که اواسط این هفته این پیش‌نویس به رای گذاشته شود.

در همین حال شورای امنیت روز دوشنبه به وقت نیویورک، درباره بسته تحریم‌های ایران تشکیل جلسه داد.

به گفته فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل، ۱۵ عضو شورای امنیت، در این جلسه حضور پیدا کرده‌اند تا درباره این پیش‌نویس بحث‌ و گفت‌وگو کنند.

همچنین مارکو مورالز، سخنگوی سفیر مکزیک در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد اعلام کرده است که جلسه روز دوشنبه شورای امنیت به درخواست برزیل و ترکیه برگزار شده است.

در پی ابتکار عمل ترکیه و برزیل، تهران پذیرفت که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را در ترکیه به امانت بگذارد و پس از یک سال میله‌های سوخت برای رآکتور امیرآباد دریافت کند.

این طرح را واشینگتن نپذیرفت و اعلام کرد همچنان به دنبال تحریم‌ ایران است و سرانجام رضایت چین و روسیه را در پی گفت‌وگوهای فشرده به دست آورد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واشینگتن روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که پیش‌نویس تحریم ایران این هفته در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

اگر پیش‌نویس مورد نظر آمریکا در شورای امنیت به تصویب برسد، تحریم تسلیحاتی ایران گسترش می‌یابد، بانکداری ایران تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد و ایران از فعالیت در بخش‌های حساس نظیر استخراج اورانیوم در خارج از خاک خود منع می‌شود؛ برنامه موشکی ایران نیز هدف دیگر این تحریم‌هاست.

در صورت تصویب این تحریم‌ها، فروش هشت نوع از سلاح‌های سنگین و از جمله تانک به ایران ممنوع می‌شود.
XS
SM
MD
LG