لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

محمد البرادعی: آژانس با ایران به بن‌بست رسیده است


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه با ابراز ناخرسندی از عدم همکاری تهران، به صراحت اعلام کرد که این آژانس با ایران به «بن‌بست» رسیده است.

محمد البرادعی همچنین اظهار داشت از اینکه ایران هنوز به پیشنهاد وین پاسخ نداده است، سرخورده و «دلسرد» شده است. شورای حکام آژانس از روز پنجشنبه بحث و رایزنی درباره تصویب قطعنامه پیشنهادی قدرت‌های بزرگ علیه برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کرده است.

محمد البرادعی روز پنجشنبه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «من دلسرد شده‌ام از اینکه ایران هنوز با پیشنهاد اولیه (وین) یا دیگر چارچوب‌های جایگزین موافقت نکرده است، که به نظر من هر دو بی‌طرفانه و منصفانه است و برای کاستن از نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بسیار موثر است.»

مدیر کل آژانس افزود: «برای رفع نگرانی‌های باقیمانده‌ای که آژانس جهت تایید ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به آن احتیاج دارد، هیچ حرکتی صورت نگرفته است.»

محمد البرادعی تصریح کرد: «ما عملا به بن‌بست رسیده‌ایم، مگر اینکه ایران کاملا با ما همکاری کند.»

با کمک محمد البرادعی که دوشنبه هفته آینده ریاست دوازده‌ ساله‌اش بر آژانس پایان می‌یابد، ایران در ماه اکتبر با پیش‌نویس موافقنامه‌ای موافقت کرد که برپایه آن ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را طی یک محموله به روسیه بفرستد و درمقابل مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصدی برای مصرف رآکتور تحقیقاتی تهران می‌گیرد.

هواداران این طرح می‌گویند با خروج ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده از ایران،جمهوری اسلامی قادر نخواهد بود به سرعت به بمب اتم دست یابد.

محمد البرادعی، پیشنهاد داده بود اگر ایران مایل به تحویل اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه نیست می‌تواند تا دریافت سوخت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، اورانیوم غنی شده خود را به ترکیه تحویل دهد.

با این حال ایران با وجود توافق اولیه در وین،‌ پاسخ نهایی خود را در مهلت تعیین شده که اول آبان بود، اعلام نکرد و همچنان از دادن پاسخ قطعی خودداری کرده است.

محمد البرادعی در ادامه سخنان خود خطاب به شورای حکام گفت: «پیشنهاد مورد توافق به تضمینی است برای ادامه فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران و حفظ ظرفیت آن جهت تولید ایزوتوپ‌های پزشکی مورد نیاز برای درمان بیماران سرطانی.»

مدیرکل آژانس افزود: «این پیشنهاد همچنین کمک می‌کند که رویارویی به همکاری بدل شود و راه را برای دیالوگ گسترده‌تر میان ایران و جامعه جهانی می‌گشاید.»

محمد البرادعی تصریح کرد: «از دیدگاه من توافقنامه پیشنهادی، فرصتی منحصر به فرد برای رفع نیازهای بشردوستانه و ایجاد فضایی برای گفت‌وگو است.»

به گفته مدیر کل آژانس «این فرصت باید غنیمت شمرده شود و بسیار تاسف‌بار خواهد بود اگر از دست برود.»
XS
SM
MD
LG