لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

البرادعی: توپ در زمین ایران است


محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید پیشنهاد اتمی وین فرصتی «منحصر به فرد» برای ایران است و تاکید کرد که هم‌اکنون «توپ در زمین ایران» است.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، روز جمعه در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «این یک فرصت منحصر به فرد برای حرکت از تحریم و رویارویی به سوی فرآیند اعتمادسازی است.»

برپایه پیشنهاد وین که از حمایت آژانس نیز برخوردار است تهران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به روسیه می‌فرستد و در مقابل مقدار کمتری اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای مصرف در رآکتور امیرآباد دریافت می‌کند.

در این پیشنهاد که ایران در ژنو به طور اصولی با آن موافقت کرده بود آمده است که این میزان اورانیوم که معادل ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی ایران است باید تا پایان سال جاری میلادی و در یک محموله به روسیه ارسال شود.

روز چهارشنبه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به صراحت اعلام کرد که «ایران پیشنهاد آژانس را بررسی کرده و خواستار مبادله اورانیوم در خاک خود است».

این اظهارات منوچهر متکی در محافل خبری جهان به رد پیشنهاد وین از سوی ایران تعبیر شد؛ با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از گفته‌های وزیر خارجه ایران اظهار داشت که آمریکا این اظهارات را پاسخ رسمی ایران تلقی نمی‌کند و هم‌چنان منتظر پاسخ رسمی این کشور خواهد ماند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، یک روز پس از اظهارات منوچهر متکی موضع‌ سخت‌تری اتخاذ کرد و گفت با اتخاذ تمهیداتی برای تحریم‌های احتمالی بیشتر در چند هفته آینده «جدیت خود را» به ایران نشان خواهیم داد.

در واکنش به تحولات اخیر در مناقشه هسته‌ای ایران، محمد البرادعی که واپسین روزهای خود را در آژانس انرژی اتمی سپری می‌کند روز جمعه گفت: «صریح می‌گویم که هم‌اکنون توپ در زمین ایران است. امیدوارم که آنها این فرصت منحصربه فرد اما گذرا را از دست ندهند.»

استاندار آذربایجان شرقی که میزبان رئیس جمهوری است، اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد روز جمعه با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دیدار می‌کند.
محمد البرادعی همچنین اظهار داشت که از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پاسخ کتبی» از سوی ایران دریافت نکرده است، از این رو آژانس پاسخ‌های شفاهی را به منزله «پاسخ نهایی» تلقی نمی‌کند.

وی با این حال تصریح کرد: «البته آن چه که من دریافت کرده‌ام پاسخی شفاهی بوده است که می‌گوید ما تا هنگامی که سوخت را دریافت کنیم این مواد را در ایران نگه می‌داریم.»

محمد البرادعی این «پاسخ شفاهی» را بیانگر «بی‌اعتمادی عمیق» دانست.

همزمان با پاسخ‌های ضد و نقیض تهران به پیشنهاد وین، گروه ۱+۵ روز جمعه در بروکسل تشکیل جلسه می‌دهد تا اعضای آن درباره گام‌های بعدی در ارتباط با مناقشه هسته‌ای ایران رایزنی کنند.

از سوی دیگر احمدرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی که میزبان رئیس جمهور است، اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد روز جمعه با احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در شهر تبریز دیدار می‌کند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز از دیدار محمود احمدی‌نژاد با وزیر خارجه این کشور خبر داده و آن را در پیوند با مناقشه هسته‌ای ایران دانسته است.

به تازگی، محمد البرادعی، به ایران پیشنهاد داده بود با توجه به روابط خوب ایران و ترکیه، تهران ذخیره اورانیوم خود را به جای روسیه به ترکیه بفرستد.
XS
SM
MD
LG