لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

الهام گزارش دیوان محاسبات را «استخوان لای زخم» خواند


غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، با رد گزارش دیوان محاسبات مجلس درباره واریز نشدن یک میلیارد دلار از سود فروش نفت به خزانه کشور در سال ۱۳۸۵ از سوی دولت، این گزارش را «به استخوان لای زخم» تشبیه کرد.
غلامحسین الهام در نشست هفتگی خود در پاسخ به خبرنگارانی که از وی درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۸۵ و «واریز نشدن یک میلیارد دلار» از سوی دولت به خزانه کل کشور پرسیده بودند، گفت: «این نوع اظهارات، بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد و من خیلی تعجب می‌کنم که چطور ممکن است یک میلیارد دلار از بودجه کشور گم شود.»
گزارش دیوان محاسبات

چهارشنبه هفته گذشته گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۵ در مجلس شورای اسلامی خوانده شد.

برپایه اصل ۵۵ قانون اساسی، دیوان محاسبات، به عنوان بازوی نظارتی مجلس، گزارش تفریغ بودجه هر سال را به مجلس تحویل می‌دهد و بنا بر تصریح قانون این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود.
گزارش تفریغ بودجه، حسابرسی به دخل و خرج دولت و بررسی انحراف‌های احتمالی از بودجه مصوب مجلس است.

علی لاریجانی، رییس‌مجلس، پس از گزارش دیوان محاسبات و اشاره این دیوان به واریز نشدن دست کم یک میلیارد دلار در سال ۸۵ به خزانه کل گفته بود: «عدم بازگشت یک میلیارد دلار از مازاد درآمد نفت به خزانه باید پیگیری شود».

رئیس مجلس ایران همچنین از دیوان محاسبات خواسته بود «با جدیت مواردی از قانون بودجه را که انحراف داشته و یا یا قانون در آن رعایت نشده» را پیگیری کند.
رد گزارش دیوان محاسبات درباره سرنوشت یک میلیارد دلار


با این حال سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد روز شنبه با رد گزارش دیوان محاسبات در کنفرانس خبری خود گفت: «در واقع این نوع حرف‌ها و اظهارنظرها، حرف‌های خوبی نیستند و ایجاد بدبینی در میان مردم و کارمندان خدوم شرکت نفت می‌کند.»

غلامحسین الهام ضمن اینکه از دیوان محاسبات خواست برای روشن شدن این موضع اقدام عاجل بکند، درباره گزارش این دیوان گفت: «این نوع شبهات در واقع استخوان لای زخم گذاشتن است و در میان مردم ایجاد یأس می‌کند.»

غلامحسین الهام با بیان اینکه ارائه این آمار ناشی از «اختلاف برداشت» است، و تاکید براین که این پول صرف توسعه پروژ‌ه‌های نفتی شده است، گفت: «دولت ... اصرار دارد که همه درآمدهای دولت در خزانه متمرکز شود و ما در این خصوص لایحه‌ای را به مجلس محترم فرستادیم اما مجلس با آن مخالفت کرد و بر اساس قانون ، سهمی از درآمدهای نفتی در اختیار شرکت نفت قرار می‌گیرد ... این سهم برای تقویت زیرساخت‌های نفت هزینه شده است.»

غلامحسین الهام در این کنفرانس خبری همچنین دولت محمود احمدی‌نژاد را «دولتی پاک» خوانده که به گفته او «در پاکی و مبارزه با فساد در همه عرصه‌ها شهرت دارد».
XS
SM
MD
LG