لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

افت اقتصادی دو و نیم درصدی در اروپا و نگرانی کارگران


آغاز یک روز کاری در لندن
آغاز یک روز کاری در لندن
برپایه گزارشی که روز جمعه منتشر شده است، اقتصاد کشورهای حوزه یورو در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۲.۵ درصد افت داشته است که بدین ترتیب رکود اقتصادی این حوزه بیش از ایالات متحده است.

موسسه «یورواستات» روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد افت اقتصادی ۱۶ کشور حوزه یورو (بخشی از اتحادیه اروپا که از پول واحد یورو استفاده می‌کنند) از سال ۱۹۹۵ به این سو سابقه نداشته و در طول یک دوره یک‌ساله ۴.۷ درصد کاهش داشته است.

برپایه این گزارش اقتصاد ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در طول یک سال در مجموع ۴.۴ درصد افت داشته است. این گزارش نشان می‌دهد با این که اقتصاد دو سوی اقیانوس اطلس با بی‌رونقی مواجه است، افت اقتصادی اتحادیه اروپا وخیم‌تر از آمریکا است، چرا که اقتصاد ایالات متحده در سه‌ ماه نخست امسال ۱.۶ درصد و در طول یک سال ۲.۶ درصد کاهش داشته است.


سال گذشته با طوفان اقتصادی که از آمریکا آغاز شد و دامنه آن به این سوی اقیانوس نیز رسید، اقتصاد اروپا وارد عمیق‌ترین رکود خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم شد. با آمدن این بحران مصرف‌کنندگان اروپایی هرچه کمتر کالا خریدند و تولیدکنندگان نیز هر چه بیشتر آسیب دیدند.

اتحادیه‌های کارگری در اروپا درصددند در اعتراض به اخراج کارگران، تظاهرات زنجیره‌ای در مادرید، بروکسل، پراگ و برلین برگزار کنند.
گرچه در اقتصاد اروپا در سه‌ ماه نخست سال جاری نشان‌هایی از ثبات دیده شده است، اما بازار کار این قاره با آسیب‌های جدی مواجه شده است.

در تازه‌ترین خبر درباره از دست رفتن مشاغل، شرکت مخابراتی «بی‌تی» روز پنج‌شنبه اعلام کرد تا ۱۵ هزار از کارگران خود را اخراج خواهد کرد. این شرکت بریتانیایی در سال مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ نزدیک به ۸۳ میلیون پوند از درآمد خالص خود را از دست داد.

در همین حال اتحادیه‌های کارگری در اروپا درصددند در اعتراض به اخراج کارگران، در مادرید، بروکسل، پراگ و برلین تظاهرات زنجیره‌ای برگزار کنند.

در اوایل ماه جاری میلادی کمیسیون اروپا هشدار داد که نرخ بیکاری در حوزه یورو ممکن است از دوره پس از جنگ جهانی دوم نیز بیشتر شود.
XS
SM
MD
LG