لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

لایحه برنامه پنجم دیر رسید؛ نمایندگان اعتراض دارند


محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در مجلس
محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در مجلس
سرانجام لايحه برنامه پنجم توسعه به مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه به مجلس رسيد تا نمايندگان مجلس شورای اسلامی در دو ماه و نيم باقی مانده از سال ۱۳۸۸ هم لايحه برنامه پنجم توسعه و هم لايحه بودجه سال آينده را که هنوز به دست آنها نرسيده بررسی و تصويب کنند؛ کاری که به اعتقاد تعدادی از نمايندگان مجلس نشدنی يا دست کم بسيار دشوار است.

روز يکشنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، در زمان ارايه لايحه برنامه پنجم توسعه که زودتر از اينها بايد تقديم مجلس می‌شد، طی سخنانی لايحه برنامه پنجم توسعه را شفاف، عملياتی و مختصر و مفيد خواند.

رئیس دولت، برنامه پنچم توسعه را در راستای تحقق اهداف جشم‌انداز بيست ساله توسعه کشور خواند و اين برنامه را نيمی از چشم‌انداز عنوان کرد.

رييس دولت دهم در عين حال، دو ماموريت را برعهده ملت ايران و به تبع آن برعهده دولت، مجلس و قوای سه گانه گذاشت؛ اول ساختن ايران بر پايه عزت، عشق و محبت و دوم مشارکت فعال در ساختن دنيا برپايه خداپرستی، عدالت و ايمان که به گفته رييس دولت اين دو ماموريت لازم و ملزوم و مکمل و مقوم هم هستند.

فارغ از مشکلات و موانع اجرايی محتمل برای تحقق اهداف برنامه پنجم‌ توسعه، شماری از نمايندگان معتقدند مجلس فرصت کافی برای بررسی دقيق دو لايحه مهم برنامه پنجم توسعه و بودجه سال آينده را ندارد.

نکته‌ای که علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز يکشنبه و پس از پايان سخنان محمود احمدی‌نژاد به آن اشاره کرد و از نمایندگان خواست تا راه حلی برای اين مشکل پيدا کنند.

محمود احمدی‌نژاد نيز بدون اشاره به تاخير دولت در ارايه اين دو لايحه، از نمايندگان مجلس خواست تا به جای نوشتن برنامه از اول، فقط اشکالات لايحه را برطرف و نقص‌ های آن را کامل کنند. او خطاب به نمايندگان مجلس تاکيد کرد، کارشناسان دولت، کارشناسان شما و کارشناسان کشور هستند و ما دو بخش غريبه نيستيم.

اما تاخير دولت در ارايه اين دو لايحه و تخلف قانونی دولت در ارايه گزارش های سالانه نظارتی از عملکرد برنامه چهارم توسعه باعث شد تا داريوش قنبری و مصطفی کواکبيان، دو نماينده عضو فراکسيون اقليت مجلس، نيز ضمن انتقاد از دولت خطاب به علی لاريجانی تذکر قانونی بدهند که رئيس دولت بايد پيش از ارايه لايحه برنامه پنجم توسعه، گزارش نظارتی عملکرد خود در برنامه چهارم توسعه را به مجلس ارايه می‌‌کرد.

رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين تذکرات گفت: «از ابتدای سال جاری به دولت نامه نوشتيم تا لايحه برنامه پنجم را تا خرداد به مجلس تقديم کند که بتوانيم تا پايان شهريور آن را بررسی و تصويب کنيم تا بودجه سال ۸۹ براساس برنامه پنجم تصويب شود. براساس قوانين بايد لايحه بودجه هم تا پانزدهم آذر به مجلس ارايه می‌شد که در اين خصوص تاخير شده است.»

علی لاریجانی گفت: «اگر تاخير بيشتر شود، اصلا معلوم نيست که بتوانيم آن را بررسی کنيم.»
XS
SM
MD
LG