لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

کشورهای غربی در پی جلب نظر چین برای تحریم ایران


تاسیسات غنی‌سازی نطنز
تاسیسات غنی‌سازی نطنز
نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید برای جلب نظر چین جهت تحریم ایران اگر لازم باشد باید زمان بیشتری صرف کرد.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل، با بیان این که هم‌اکنون مذاکره گروه ۱+۵ برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران در جریان است تاکید کرد: «کاملا ضروری است که با چین همکاری داشته باشیم، حتی اگر به بهای کمی تاخیر تمام شود.»

سفیر فرانسه در سازمان ملل که روز پنج‌شنبه در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک برای دانشجویان و دیپلمات‌ها سخنرانی می‌کرد، با این حال از ذکر جزئیات بیشتر گفت‌وگوهای میان ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین خودداری کرد.

چین تاکنون برای وضع دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از خود رغبتی نشان نداده است، و به گفت‌وگو و مدارای بیشتر با تهران توصیه کرده است.

ژرار آرو برای حضار یادآوری کرد که چین و روسیه تاکنون به سه قطعنامه تحریمی علیه ایران رای مثبت داده‌اند و تاکنون نسبت به بازداشتن ایران از ادامه غنی‌سازی متعهد بوده‌اند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل با اشاره به این که پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان همواره بر سر چگونگی مواجهه با ایران دارای اتفاق نظر نیستند گفت: «همچنان نگرانی مشترک (درباره ایران) وجود دارد.»

برخی دیپلمات‌های غربی ابراز امیدواری کرده‌اند که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان بتوانند با چین و روسیه برای تحریم ایران به توافق اصولی برسند، به طوری که تا پایان ماه جاری میلادی تحریم ایران در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد آن طور که دیپلمات‌ها به این خبرگزاری گفته‌اند، محتوای پیشنهادهای غیررسمی گروه ۱+۵ از جمله اعمال محدودیت برای سفر برخی از اعضای سپاه پاسداران و مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌های متعلق به این ارگان نظامی است.

به گفته دیپلمات‌ها، در میان پیشنهادها همچنین قرار دادن بانک مرکزی و برخی دیگر از موسسه‌های مالی ایران در لیست سیاه مطرح شده است، بانک‌ها و موسساتی که متهم هستند در برنامه اتمی و موشکی ایران مشارکت دارند.

به گفته دیپلمات‌هایی که خبرگزاری رویترز به آنها استناد می‌کند، در پیشنهاد فرانسه از جمله تحریم بخش انرژی ایران نیز مد نظر گرفته شده است، اما در پیشنهاد آمریکا چنین موردی به چشم نمی‌خورد.

روز پنج‌شنبه شرکت‌کنندگان در جلسه دانشگاه کلمبیا از سفیر فرانسه پرسیدند که اگر تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای شکست بخورد، چه پیش خواهد آمد که ژرار آرو تصریح کرد که ممکن است اسرائیل به ایران حمله کند.

سفیر فرانسه در شورای امنیت همچنین با این نظر که زرادخانه هسته‌ای اسرائیل ایران را به ساخت مخفیانه جنگ‌افزار اتمی سوق داده مخالفت کرد و گفت: «اسرائیل ربطی به برنامه اتمی ایران ندارد.»
XS
SM
MD
LG