لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

سنای فرانسه لایحه اصلاح نظام بازنشستگی را تصویب کرد


سنای فرانسه قانون بازنشستگی را روز جمعه از تصویب گذراند.
سنای فرانسه قانون بازنشستگی را روز جمعه از تصویب گذراند.
‌ در حالی که اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در فرانسه همچنان ادامه دارد، سنای این کشور شامگاه جمعه اصلاح نظام بازنشستگی را به تصویب رساند و بدین ترتیب انتظار می‌رود، این لایحه هفته آینده به صورت قانون دربیاید.

پیش از این مجلس شورای ملی(مجلس سفلی) این لایحه را به تصویب رسانده بود؛ قرار است چهارشنبه آینده، مجلس شورای ملی و سنا، به اصلاح نظام بازنشستگی رای نهایی دهند.

برپایه قانون جدید، سن بازنشستگی از ۶۰ سال به ۶۲ سال افزایش پیدا می‌کند.

نیکولا سارکوزی که به گفته شماری از کارشناسان برای به تصویب رساندن این قانون دست به ریسک بزرگی زده است، پیش از این اعلام کرده بود با وجود اعتراض‌های سراسری در فرانسه، دولتش از این طرح عقب‌نشینی نخواهد کرد.

نیکولا سارکوزی، برای رسیدن به دور دوم ریاست‌جمهوری باید در سال ۲۰۱۲ محبوبیت خود را در میان فرانسوی‌ها به محک بگذارد.

اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه در حالی به تصویب سنا رسیده است که رئیس جمهوری پیشین فرانسه، ژاک شیراک، در مواجهه با اعتراض‌ها مشابه مجبور شد از اصلاح قانون بازنشستگی دست بکشد.

سناتورهای فرانسوی، با ۱۷۷ رای موافق در برابر ۱۵۳ رای مخالف مصوبه مجلس شورای ملی فرانسه را از تصویب گذراندند.

از سوی دیگر روز جمعه نیروهای پلیس فرانسه به معترضانی که راه‌های پالایشگاه اصلی پاریس را مسدود کرده‌اند، یوروش بردند.

شش اتحادیه بزرگ کارگری فرانسه در یک قدرت‌نمایی دیگر، طی فراخوانی مردم را به تظاهرات در روزهای ۲۸ اکتبر و ششم نوامبر دعوت کرد‌ه‌اند.

برپایه نظرسنجی‌های منتشر شده، نیکولا سارکوزی در کمتر از ۱۸ ماه به انتخابات، به کمترین حد محبوبیت در طول دوران ریاست جمهوری خود رسیده است.

برپایه نظر سنجی شبکه «کانال پولوس» فرانسه که شش روز پیش انجام شد، ۷۰ درصد فرانسوی‌ها از مقاومت اتحادیه‌های کارگری در مقابل نیکولا سارکوزی حمایت می‌کنند.

نیکولا سارکوزی، از ناحیه اعتصاب‌هایی که یازدهمین روز آن نیز سپری شد به شدت تحت فشار قرار دارد. این اعتصاب‌ها رفت‌وآمد وسایط نقلیه را فلج کرده است.

دولت فرانسه که با کسری بودجه هنگفتی روبرو است، قصد دارد، با کاهش هزینه‌ها، این کسری را به شش درصد رشد ناخالص ملی برساند.

اگر قانون جدید بازنشستگی در فرانسه به اجرا دربیاید، این کشور همچنان جزء آن دسته از کشورهای اروپایی است که سن بازنشستگی پایین‌تری دارند.

در هفته‌ای که گذشت، در آن سوی کانال مانش، بریتانیا با اجرای اصلاحاتی به مراتب شدیدتر، ۱۲۶ میلیارد دلار از هزینه‌های عمومی کاست.
XS
SM
MD
LG