لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

ارزیابی وزیر دفاع آمریکا؛ دخالت ایران در افغانستان بسیار ناچیز است


مایک مولن رئیس ستاد مشترک، رابرت گیتس وزیر دفاع و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز چهراشنبه در سنای آمریکا.
مایک مولن رئیس ستاد مشترک، رابرت گیتس وزیر دفاع و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز چهراشنبه در سنای آمریکا.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در سنای آمریکا نقش ایران در کمک به طالبان را ناچیز و «کم‌اهمیت» توصیف کرد و در عین حال اظهار داشت که واشینگتن شواهدی از کمک ایرانی‌ها به طالبان در دست دارد.

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه همراه هیلاری کلینتون وزیر خارجه و مایک مولن رئیس ستاد مشترک آمریکا در مجلس سنا حضور یافت تا حمایت سناتورهای آمریکایی را برای طرح تازه باراک اوباما در افغانستان جلب کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده،‌ روز سه‌شنبه از افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد.

بر پایه این طر ح ایالات متحده ۳۰ هزار نیروی بیشتر به افغانستان می‌فرستد و پس از ۱۸ ماه بازگرداندن نیروهای خود را از این کشور آغاز می‌کند.

رابرت گیتس به سناتورهای آمریکایی همچنین گفت که از سال ۲۰۱۱ واگذاری امنیت به نیروهای افغان را آغاز می‌شود و ادامه داد: «آغاز واگذاری مسئولیت امنیت به افغان‌ها در سال ۲۰۱۱ امری خطیر و به نظر من دست‌یافتنی است.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود در سنای آمریکا به نقش ایران در افغانستان پرداخت و گفت: «شواهدی از دخالت ایران به ویژه در غرب افغانستان در دست داریم.»

رابرت گیتس در عین حال تأکید کرد: «این (دخالت) نسبتاً کم است... و نقش عمده‌ای در اقدامات طالبان ندارد.»

رابرت گیتس در ادامه اظهار داشت که آنچه ایران را از دخالت عمده در افغانستان باز می‌دارد، تاحدی به علاقه تهران برای داشتن مناسبات دوستانه با کابل بازمی‌گردد.

وزیر دفاع آمریکا افزود: «اما تردیدی نیست که آنها می‌خواهند ما را در سختی بیندازند و به نظر من ایرانی‌ها تلاش‌ خود را بر نیروهای ناتو متمرکز می‌کنند و نه بر دولت افغانستان که به هر حال سطح این اقدامات بسیار ناچیز است.»

در همین حال منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در واکنش به افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان، روز پنجشنبه اظهار داشت که بیشتر شدن نیروهای ایالات متحده راهگشای بحران افغانستان نخواهد بود.

وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرده است که «واگذاری سرنوشت سياسی افغانستان به مردم این کشور، راه ‌حل واقعی اين كشور است».
XS
SM
MD
LG