لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

گیتس: آمریکا در برابر کره شمالی بیکار نخواهد نشست


رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده
رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده روز شنبه به کره شمالی هشدار داد که اگر اقدامات پیونگ یانگ برای آمریکا یا متحدان آسیایی‌اش تهدیدآمیز باشد، واشینگتن بی‌درنگ به آن پاسخ خواهد داد.

رابرت گیتس در یک کنفرانس بین‌المللی دفاعی-امنیتی در سنگاپور گفت: «مادامیکه کره شمالی در حال افزایش توانایی خود برای ویران کردن اهدافی در منطقه یا اهداف آمریکایی باشد، ما نیز بیکار نخواهیم نشست.»

وزیر دفاع آمریکا در عین حال گفت که وی برنامه هسته ای کره شمالی را «در این مقطع» تهدید مستقیم نظامی تلقی نمی‌کند.

رابرت گیتس همچنین برنامه اتمی کره شمالی را با برنامه اتمی ایران مقایسه کرد و خاطر نشان ساخت که برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ بسیار فراتر از برنامه هسته‌ای تهران است.

وزیر دفاع آمریکا سپس خواستار اعمال «تحریم‌های واقعا سخت» بر ضد ایران و کره شمالی شد چراکه این دو کشور به گفته وی به دلیل «عدم پایبندی به هنجارهای جهانی دردسرهای جدی» ایجاد کرده‌اند.

رابرت گیتس با این حال روشن نساخت که آمریکا چگونه پاسخی در قبال تهدید‌های احتمالی کره شمالی خواهد داد.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین گفت که این کشور هم‌اکنون برنامه‌ای برای افزایش نیروی نظامی در منطقه ندارد.

کره شمالی اعلام کرده که روز دوشنبه گذشته یک آزمایش هسته‌ای انجام داده است. این دومین آزمایش هسته‌ای است که کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به این سو انجام داده است.

آزمایش هسته‌ای کره شمالی بی‌درنگ واکنش‌های جهانی را در پی داشت و بسیاری از کشورها آن را محکوم کردند.

مرکز تحقیقات جغرافیایی ایالات متحده اعلام کرده است که در روز دوشنبه در نزدیکی محلی که گمان می‌رود آزمایش هسته‌ای صورت گرفته باشد، یک زمین لرزه ۴.۷ ریشتری را به ثبت رسانده است.
XS
SM
MD
LG