لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

دعوت شورای نگهبان از نامزدهای معترض برای نشست مشترک


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
در حالی که با گذشت شش روز از انتخابات ریاست‌جمهوری، رقبای محمود احمدی‌نژاد نتایج اعلام شده را غیرقابل قبول می‌دانند، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که جلسه فوق‌العاده این شورا روز شنبه با دعوت از نامزدهای معترض برگزار می‌شود.

عباسعلی کدخدایی روز پنجشنبه گفت: «در چند روز گذشته جلسه‌ای در خدمت رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی با حضور اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدها تشکیل شد و ایشان و بیاناتی داشتند از جمله درباره صیانت از حدود ۴۰ میلیون آرایی که در صندوق های رای ریخته شده است.»

به گفته عباسعلی کدخدایی شورای نگهبان «براساس وظایف نظارتی خود» وظیفه نظارتی خود را اعمال می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود در جلسه عمومی دیروز شورای نگهبان شکایات واصله در نوبت صبح و عصر بررسی شد مقرر شده است که در جلسه فوق‌العاده روز شنبه نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات «شخصاً در جلسه شورای نگهبان تشریف بیاورند» و مطالب خودشان را به صورت مستقیم با اعضای شورای نگهبان مطرح کنند تا تصمیم گیری شود.

عباسعلی کدخدایی بدون ذکر نام سه نامزد رقیب محمود احمد‌ی‌نژاد، اعلام کرد که از سوی نامزدها به تفکیک، ۳۹۰، ۹۶ و ۱۶۰ مورد تخلف به شورای نگهبان گزارش داده شده است.

ادامه بحران

در حالی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت کشور را مطابق با واقعیت نمی‌دانند و محسن رضایی نیز با ارائه مدارکی مدعی دستکاری در آرا خود شده است، تظاهرات گسترده هواردان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. تظاهراتی که چندین کشته و شمار نامعلومی زخمی و بازداشتی داشته است.

در عین حال در پی پافشاری میرحسین موسوی بر ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخابات، آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه گذشته با وی دیدار کرد. دیداری که از جزئیات آن اطلاع چندانی در دست نیست.

آیت‌الله خامنه‌ای که پیش از انتخابات نسبت به سلامت انتخابات به مردم تضمین داده بود، بلافاصله پس از اعلام نتایج از سوی وزارت کشور، پیش از شورای نگهبان نتیجه انتخابات را تأیید کرد.

با این حال با ادامه اعتراض‌های گسترده مردمی، بار دیگر رهبر جمهوری اسلامی نمایندگان نامزدهای معترض را دعوت کرده و از همه طرف‌ها خواست که همدیگر را عصبانی نکنند.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار نیز به طور ضمنی بر نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور صحه گذاشت و بر ضرورت فرهنگ شکست تأکید کرد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کشته‌شدگان در اعتراض‌های اخیر را شهید خوانده و پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرده‌اند. میرحسین موسوی گفته است برای احقاق حق خود حاضر است هر هزینه‌ای بدهد و مهدی کروبی نیز اعلام کرده است که محمود احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهوری ایران نمی‌داند.

از سوی دیگر با هر چه محدودتر شدن فضای رسانه‌ای در داخل ایران، رهبران و فعالان اصلاح‌طلب، روزنامه‌گاران، دانشجویان همچنان به طور گسترده دستگیر می‌شوند.
XS
SM
MD
LG