لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

افزايش ۱۳۲ درصدی مصرف گاز


با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز خانگی، مقام های ایرانی ابراز نگرانی می کنند که در صورت ادامه این روند، توزیع گاز و تولید برق با مشکل مواجه شود.


سرپرست شرکت ملی گاز ايران با هشدار نسبت به احتمال کمبود گاز در زمستان امسال اعلام کرد در پانزدهم آبان ماه ميزان مصرف گاز خانگی و تجاری ۱۳۲ درصد نسبت به روز نخست اين ماه افزايش داشته است.


عزيز الله رمضانی روز يکشنبه در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «روز اول آبان مصرف گاز طبيعی دربخش خانگی و تجاری کشور ۹۳ ميليون مترمکعب بود، در حالی که پانزدهم آبان اين رقم به ۲۱۶ ميليون مترمکعب رسيد.»


به گفته سرپرست شرکت ملی گاز ايران، روز شنبه اين هفته، ميزان مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری، صنعتی و نيروگاه ها نسبت به روز مشابه سال قبل با ۲۴ درصد افزايش به ۴۶۸ ميليون متر مکعب رسيد.


در دی ماه سال گذشته به دليل سرمای کم سابقه و نيز با قطع گاز ترکمنستان صادرات چند استان ايران با کمبود گاز مواجه شدند که زندگی روزمره مردم و بخش صنعت با اختلال همراه شد.


برپايه آمار شرکت ملی گاز، در ايران هم اکنون بيش از ۵۴ ميليون نفر در قالب ۱۴ ميليون خانوار به شبکه گاز طبيعی متصل هستند.


وزارت نیرو هم نگران کمبود گاز است


با کاهش دما و افزايش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، نيروگاه های ايران نيز با کمبود سوخت مواجه می شوند که در نتيجه توليد برق نيز با مشکل همراه خواهد بود.


پرويز فتاح، وزير نيرو به تازگی برای چندمين بار اعلام کرد که «مهمترين دغدغه» اين وزراتخانه تامين سوخت نيروگاه در فصل سرماست.


به گفته وی «اگر به هر دليلی وزارت نفت نتواند سوخت مورد نياز نيروگاه ها را در زمستان تامين کند» اين وزارتخانه «با مشکل جدی در تامين برای تامين برق سراسری مردم» روبرو خواهدشد.


به گفته عباس علی آبادی، معاون وزیر نیرو، اگرچه وزارت نفت ايران تاکنون بيش از ۹۰ درصد از مخازن سوخت جايگزين نيروگاه ها را پر کرده است، اما در صورت سرمای شديد، مانند سال گذشته «مشکلات به صورت خاموشی برق بروز خواهد کرد.»

به گفته وزير نيرو به دليل «خشکسالی» امسال نيروگاه های برقابی ظرفيت بالايی برای توليد برق ندارند. نيروگاه های برقابی ، نیروگاه هایی هستند که با آب کار می کنند.


نيروگاه های ايران هنگام کمبود گاز مورد نياز خود به سوخت های جايگزين گازوئيل و مازوت روی می آورند.


با اين حال به گفته عباس علی آبادی، معاون وزیر نیرو، اگر چه وزارت نفت ايران تاکنون بيش از ۹۰ درصد از مخازن سوخت جايگزين نيروگاه ها را پر کرده است، اما در صورت سرمای شديد، مانند سال گذشته «مشکلات به صورت خاموشی برق بروز خواهد کرد.»


آنچنان که مقام های شرکت ملی گاز ايران می گويند «مصرف بی رويه گاز و خارج از استاندارهای جهانی خانوارهای ايرانی» از جمله دلايل کمبود گاز است.


از سوی ديگر به دليل تحريم های شورای امنيت و ايالات متحده، سرمايه گذاری در ميدان های نفت و گاز ايران با مشکل مواجه شده است. در چند ماه گذشته، چندين شرکت خارجی به دليل تحریم ها از بازار انرژی ايران خارج شده و يا اينکه فعاليت خود را به حداقل رساندند.


XS
SM
MD
LG